“Google rankt de pagina’s van uw website. En uiteraard vindt u dat uw pagina’s goed moeten scoren, omdat u er alles aan doet om goed te scoren. Maar waarom blijft uw site desondanks toch niet naar volle tevredenheid presteren? Waar blijft die beloning na alle inspanningen?
U moet weten dat Google helemaal niet in uw inspanningen geïnteresseerd is. Het enige dat voor hen van belang is, is de kwaliteit van de zoekresultaten voor de zoeker. En Google gebruikt uw inspanningen om dat voor elkaar te krijgen. Als de kwaliteit van de zoekresultaten voldoende hoog is, blijven we Google gebruiken en kunnen ze (verschrikkelijk goed) verdienen aan de clicks op de advertenties rond de gratis zoekresultaten. We zijn dus voor het karretje van Google gespannen. Maar zolang ons dat voldoende oplevert verdragen we deze ongemakkelijke situatie.
Maar Google is toch niet (zó) evil? Ze hélpen ons toch ook: ze geven ons bijvoorbeeld gratis allemaal prachtige tools om onze site beter te maken, te monitoren, te promoten, etc? Jazeker, maar alleen omdat wij ons werk voor Google dan nóg beter kunnen uitvoeren. Door de Google bril naar SEO gekeken zullen we dus bijvoorbeeld niet automatisch met iedere technische ontwikkeling of hype moeten meerennen, zelfs niet als die door Google zelf wordt geïnitieerd. We moeten ons daarentegen simpelweg steeds afvragen in hoeverre de kwaliteit er voor de zoeker uiteindelijk beter door wordt.
Zal een sitemap in dat opzicht iets toevoegen? Of het gebruik van Microdata? Of HTML5? Of een iets snellere site? Tableless tabellen dan misschien? Meestal is het antwoord ‘nee’. Soms ook is het antwoord ‘waarschijnlijk wel’, en dan moeten we tegenwoordig toch voornamelijk denken aan toegevoegde waarde via knettergoede, interessante content, blijkend uit natuurlijke, relevante backlinks, natuurlijke +1’s en natuurlijke Facebook likes/shares. Regelmatig ook is het antwoord ‘zeker wel’, omdat de site SEO-technisch aan alle kanten rammelt en Google zodoende nauwelijks kan achterhalen welk (soms mooi) punt de site nu eigenlijk wil maken.
Je zou kunnen zeggen dat de Google zoekmachine het grootste open source project is dat er op aarde bestaat. Of iets enger kan je ook stellen dat wij de bijen zijn die ons de hele dag suf werken om koningin Google te voeden. De meest geslaagde inspanningen worden beloond via het verkeer dat Google vervolgens naar onze site stuurt. Ik schat in dat er anno 2013 al miljoenen mensen zijn die via deze deal voor een substantieel deel in hun levensonderhoud worden voorzien. Stel je voor dat Google omvalt…
Als Google geen zin heeft in uw pagina’s, dan is het dus gewoon over met de pret en zullen we ons in alle oprechtheid moeten afvragen waarom de zoeker in de ogen van Google niets aan onze pagina’s heeft. Is onze site werkelijk zo interessant dat we op het zoekwoord ‘iphone’ op de eerste (oké, tweede) plaats zouden moeten staan? Voegt die tekst over ‘koffiezetapparaten’ nu werkelijk iets toe aan alles wat er al op dat gebied online te vinden is? Zijn al die duizenden linkjes naar mijn site nu écht signalen van de kwaliteit ervan?
Google is niet rechtvaardig in het ranken van sites. Daar vinden we dus geen houvast. Het houvast vinden we in het feit dat het voor Google van levensbelang is superieure zoekresultaten te (blijven) genereren. Als zoekers -en dat zijn wij ook!- daar namelijk over gaan twijfelen is het over met de pret voor Google. Dát is de deal. Probeer dus altijd door dié bril naar SEO te kijken.”
Uit de herziene druk van “SEO voor webprofessionals” door A. Sadon (komt eind 2013 uit).
CowboyTim zegt
Seo killed the web. Dat denk ik wel eens bij mezelf. We moeten allemaal sites zo inrichten dat Google het leuk vindt. Want anders maak je een site die niet goed vindbaar is.
Het blijft maf. En ik snap dat je, om Google te pleazen, amazing content moet maken. Content dat iedereen shared en liked en alles. Maar dat hoor je al zo vaak.
De meeste bedrijven zitten in een 13 in een dozijn branche. Iedereen vertelt van alles over zijn diensten en producten. Hoe kun je hier nou spannend in zijn. Als je gaat kijken naar wat de bezoeker graag wil weten (zijn vragen en de oplossing voor zijn probleem) kun je niet ineens aanzetten met een quasi hippe infographic. Daar zijn ze niet naar op zoek. Ze willen simpel de toptaken zien. Maar Google vindt dit niet genoeg! En de sites die boven je ranken hebben 100000 backlinks van startpagina’s en lappen alle regels aan hun laars.
Meh, Google….
Alain Sadon zegt
Ik denk dat er op ieder gebied wel iets interessants te vertellen is. Het is waar dat veel bedrijven hier echter niet toe in staat zijn. Maar de vraag is dan gerechtvaardigd waarom zo’n bedrijf dan hoog zou moeten scoren.
Verder kan je onderscheid maken tussen 1. productpagina’s waar je mensen inderdaad niet lastig wil vallen met allerlei prachtige teksten of “infographics”, en 2. de pagina’s die dergelijke zaken wél bevatten en gaan dienen als landingspagina’s voor de zoekmachines. Dus aan de ene kant pagina’s gericht op usability, en aan de andere kant pagina’s gericht op content. Onderling kan je deze twee categorieën van pagina’s natuurlijk wel weer linken, zodat 1. iemand die op zoek is naar informatie ook eenvoudig het product kan kopen en 2. iemand die het product overweegt te kopen meer achtergrondinformatie kan lezen.
Rik zegt
Ik heb in het verleden een keer bij een website gehad dat google mijn adwords campagne afkeurde. Ik heb ze toen gebeld via de adwords lijn en naar de reden gevraagd. Naar veel getouw trek kwam het antwoord. Ze vonden dat mijn site een vergelijk functie van producten nodig had en een review systeem. Op dat moment kon ik wel ontploffen van woede en heb dat hun ook verteld. Ik zei hoe kunnen jullie nu bepalen hoe mijn website eruit ziet.
Maar op dat moment wist ik al dat Google het internet wil hebben zoals hun het voor ogen hebben en eigenlijk lijkt mij dat juist niet goed. Want wij zijn de mensen met verstand wij praten met bedrijven voor wie we websites bouwen en optimaliseren.
En waarom alleen websites met content soms kan een forum ook goed zijn voor je zoekresultaat.
Alain Sadon zegt
Je beschrijft een prachtig voorbeeld van wat ik (eufemistisch misschien) bedoelde met “ongemakkelijke situatie”.
En een forum is natuurlijk ook een (hele mooie) vorm van content.