Door Google Plus te bestuderen kunnen we een goede indruk krijgen welke linkjes Google waardeert, en welke niet. Dat doen we door te kijken naar de vraag welke linkjes precies niet respectievelijk wel van een nofollow worden voorzien. Een nofollow blokkeert immers de doorgifte van linkjuice (d.w.z. PageRank, ankertekst, trust). We weten van Google zelf dat (linkjes vanaf) social media pagina’s beschouwd worden als (linkjes vanaf) gewone webpagina’s. Het PageRank mechanisme is dus ook daar actief (naast AuthorRank, maar dat terzijde). De nofollows op alle onderdelen van de Google Plus profiel- en bedrijvenpagina’s overziende, blijkt Google een duidelijke en logische visie te hebben op de vraag welke linkjes nu eigenlijk wel waarde hebben en welke niet. Hieruit blijkt dat Google Plus interessant is voor linkbuilding/linkearning, maar dan wel op een speciale manier. Sinds het schrijven van dit artikel is er veel veranderd, zie de opmerkingen onderaan het artikel!
In de volgende figuur zien we een tabel waarin alle onderdelen van een Google Plus profiel- (P) en Google Plus bedrijvenpagina (B) zijn weergegeven. In de meest rechtse kolom is aangegeven of de links in betreffend onderdeel zijn voorzien van een nofollow. Soms is het niet mogelijk in dat onderdeel een link te plaatsen. Ook dat wordt dan vermeld. Als de link 1) geplaatst kan worden naar een voor ons interessante pagina en 2) niet voorzien wordt van een nofollow dan is het geel gearceerd. Met interessante pagina’s bedoel ik onze eigen webpagina’s of onze eigen Google Plus profiel- en bedrijvenpagina’s. Linkjes in de geel gearceerde onderdelen worden dus goed gewaardeerd door Google én zijn interessant voor ons. NB. vergroot de afbeelding door er op te klikken
Hieruit kunnen we de volgende conclusie trekken:
- In de “Over”-tab moeten we in ieder geval in de onderdelen “Introductie” en “Links” (Wat “Links” betreft, zie notice hieronder) verwijzingen naar onze site(s) opnemen.
- Als we berichten gaan posten met daarin een link, dan kunnen we dat het beste doen via het link-icoon, zeker als we over onze eigen (of bevriende) site gaan berichten.
- In het bericht kunnen we melding maken van iemands Google+ profiel. Dit is gunstig voor de PR van zijn/haar profielpagina.
- In de reacties op berichten heeft het voor wat betreft PR geen zin linkjes naar onze site op te nemen. Dit moeten de linkbuilders vooral goed in hun oren knopen! Het heeft dus geen zin om te reageren op berichten met een link naar de eigen site.
- In onze reacties profiteren derden als we hun G+ profielnaam noemen.
- Als we actief worden rond willekeurige posts (via reageren, opnieuw delen of +1 geven), dan heeft dat een gunstig effect op de PR van onze eigen G+ profielpagina.
- +1’s zijn gunstig voor de PR van de pagina die we een +1 hebben gegeven. We moeten dus gaan stimuleren dat derden onze webpagina’s van een +1 gaan voorzien.
James zegt
Wat zou het betekenen als Google over een paar maanden opeens besluit om bepaalde linkjes op nofollow te zetten om de hoeveelheid spam te verlagen?
Alain Sadon zegt
Dat zou betekenen dat ik de tekening moet aanpassen en nieuwe conclusies moet trekken 🙂
Omdat er wel een mooie logica achter de huidige situatie zit, verwacht ik echter niet dat dit binnen een paar maanden zal veranderen.
Daniel Mulder zegt
James,
Op Google+ hanteren ze daar andere methodes voor. Om spam te voorkomen. Zo worden posts die naar meerdere communities achter elkaar worden gepost vaak in het spamfilter van de community gezet. Pas als je wat vertrouwen hebt (volgers, eerde posts in community, +1 etc) dan wordt dit het minder streng. Ook kan een mod je uitsluiten van de community dus dan kan je er niet meer posten. De hele dag door profielen maken om te dumpen is zo al minder effectief. En zo is er nog veel meer wat spammen lastig maakt. Ik moderate een aantal communities en in vele actief. Zelf communities met 70K leden, en 10 tallen posts per dag, zie je het bijna niet.
Willem-Siebe Spoelstra zegt
Daar waar een ‘normale’ Google+ pagina een beschrijving (geen linkmogelijkheden) en introductie (wel linkmogelijkheden) heeft, is bij een lokale Google+ pagina alleen sprake van een ‘beschrijving’. In die ‘beschrijving’ is het wel mogelijk om links op te nemen, en staat in die zin dus gelijk aan de ‘introductie’ van ‘normale’ Google+ pagina’s. Of de links op een lokale Google+ pagina dofollow of nofollow zijn heb ik zelf nog niet naar gekeken, maar wellicht verstandig om dit ook in het overzicht op te nemen.
Alain Sadon zegt
Interessant punt, Willem, die lokale Google+ moet ik dus ook in het overzicht meenemen. Heb jij toevallig een voorbeeld van een lokale Google+ pagina waar ook inderdaad een link is geplaatst in de beschrijving? Heb al even lopen zoeken, maar kan geen voorbeeld vinden.
Ronald Lever zegt
Erg handig overzicht, de laatste paar maanden was duidelijk geworden dat er PR in het Google+ systeem zat. Links die nu worden geplaatst vanuit een community met een hoge PR hebben dus veel waarde. Het liefst zou ik tientallen berichten willen plaatsen in hoog rankende community’s.
De waarheid is dat ik mij zeer waarschijnlijk in de voet schiet, op Google+ is spammen not done!
Afgelopen jaar al heel wat profielen zien verdwijnen. Bij elk bericht wat je plaatst komt er in de rechterbovenhoek een pop-up pijltje als je daar met de cursor overheen gaat. De Pop-up meld; o.a. Spam of misbruik melden, door hier op te klikken geef je Google door dat deze persoon of pagina aan het spammen is. Google+ is reclame vrij en veel mensen op Google+ hechten veel waarde aan het reclame vrij houden van hun stream. Het te vaak plaatsen van een post met een dofollow link kan heel makkelijk leiden tot spam meldingen. Google ziet dan dat jij een spammer bent, op dat moment werkt het plaatsen van directe links averechts. Mijn nadrukkelijk advies is; wees voorzichtig met het promoten van je eigen “TOKO”!
Wat ik zelf wel doe is het plaatsen van enigszins ingepakte links, keurig verhaaltje bij waarom de (directe) link wordt geplaatst. Dat kan inderdaad bij een nieuw geschreven artikel of een nieuwe dienst. Ik plaats deze in mijn (proef) community’s. Deze hebben weliswaar nog geen of weinig PR waarde maar de meeste scoren opvallend goed in de SERP. Op deze manier ontwijk ik spam meldingen, ik val er relatief weinig mensen lastig met commercieel getinte boodschappen. Voorbeelden van proef community’s zijn; https://plus.google.com/u/0/communities/113740693160626588162 , https://plus.google.com/u/0/communities/117088047939598092567 ,
https://plus.google.com/u/0/communities/110805367755830163411 ,
Ondanks dat deze community’s zeer waarschijnlijk een (heel) lage PR hebben heeft de boost in de SERP van onze website hier wel mee te maken. (speculatief)
Mijn advies op een rij;
Zorg voor een goed Google+ profiel zowel persoonlijk alsook met de (bedrijfs) pagina en begin met een community of wees actief in een community die aansluit op datgene wat je wil promoten. Google+ heeft mij best veel tijd “gekost” maar de resultaten zijn boven alle verwachtingen die ik had, en we staan nog maar aan het begin…..
Wat vinden jullie van mijn deels op speculatie beruste ideeën en verwachtingen?
Alain Sadon zegt
Hoi Ronald, interessant je eigen ervaringen en speculaties te lezen. Begrijp ik het goed dat je zegt: start (naast je gewone bedrijfswebsite) ook een G+ community rond je business omdat dit 2 voordelen heeft:
1. Berichten op die G+ pagina scoren goed in Google
2. Linkjes vanaf die G+ pagina naar je eigen site hebben een stevig positief effect
Ronald Lever zegt
Beste Alain Sadon,
Een Google+ community heeft voor een zakelijk doel een voor en nadeel, het voordeel van een community is dat artikelen c.q. een goede post (zeer) goed wordt geïndexeerd. Als voorbeeld; Infrarood lassen of nog beter Infrarood lassen PVDF (dat is een kunststof soort. Bij deze laatste zoekopdracht staan drie keer een community vermeld in de zoekresultaten. (+drie van onze website, + één van facebook, +één van Youtube, in totaal staan we (in) direct 8 keer op de eerste pagina. Ik ken zelfs zoekwoorden waarbij we alle tien plaatsen bezetten.
De kans dat we nu conversie generen is heel groot, er staan minder conculega’s op de eerste pagina omdat deze plaatsen bezet worden door een Google+ community.
Als iemand naar de community gaat dan zijn we daar prominent aanwezig.
Wat mij opvalt is dat onze Google+ pagina slecht zeer zelden in de zoekresultaten naar boven komen.
Nadeel van een community is dat de links die geplaatst worden en die PR hebben terecht komen in deze community. In die zin zal er soms een afweging gemaakt moeten worden waar je PR waarde wil opbouwen.
In die zin ben ik nog wel zoekende, ondertussen is er afgelopen jaar onze indexering en ranking van onze website fenomenaal gestegen. Het één staat niet los van het ander, het causaal verband kan ik niet bewijzen, maar de resultaten zijn zoals gezegd ver boven mijn verwachting.
Maurice Lehr zegt
Alain, dank voor dit heldere artikel.
Lokale Google+ bedrijfspagina: naar mijn idee is het niet mogelijk om in de beschrijving een dofollow link te plaatsen. Echter bij de contactgegevens kun je wel een dofollow link plaatsen.
Voor de liefhebbers: dit is ook nog een zeer lezenswaardig artikel over de SEO aspecten van Google+ en de follow linkjes in het bijzonder: http://searchenginewatch.com/article/2124899/SEO-for-Google-Profiles-Pages-Local-Communities-Updates.
Wouter Postma zegt
Ik heb links in de introductie staan op mijn Google+ profiel. Deze zijn nofollow? Klopt dat?
Alain Sadon zegt
Yep
Romano Groenewoud zegt
Heel erg veel dank voor de schema met daarin de mogelijke plaatsen voor links en of deze wel of niet NoFollow zijn, zeer handig. Maakte zelf vrijwel geen gebruik van Google Plus wat betreft linkbuilding maar ga daar nu toch eens inkijken.
Rene Ebbers zegt
Hoi Alain,
Ik zie dat er al een tijdje niet meer op dit artikel gereageerd is en dat een aantal regels zo ondertussen alweer verandert zullen zijn. Toch heb ik na het lezen van je artikel een aantal punten aan de gang gezet voor mijn eigen profielen en hoop hiermee alsnog betere resultaten te boeken. Voor mij een eye opener.
Bedankt.
Alain Sadon zegt
dofollows op +1’s nog steeds actief, dus voor zover klopt het artikel (inclusief toevoegingen) nog steeds.
Wesley zegt
Erg handig artikel en nog steeds van toepassing denk ik en ook zeer zeker ondergewaardeerd.