De laatste paar maanden rommelt het in de voor SEO zo belangrijke Zoekwoordplanner. Via de Zoekwoordplanner, die onderdeel is van AdWords, kunnen we al jaren zien hoe vaak men welke zoektermen intypt in de zoekmachine van Google. Dat is handig voor SEO, want zodoende kunnen we mede bepalen op welke zoektermen we willen inzetten. Juni j.l. besloot Google de volumes van vergelijkbare zoektermen op te tellen en te tonen achter iedere individuele zoekterm. Hierdoor konden we niet meer zien hoe vaak er exact op die ene zoekterm gezocht wordt. Dat was de eerste ingewikkeldheid. Vorige week heeft Google een tweede wijziging doorgevoerd: we zien zelfs niet meer het concrete totale volume, maar alleen nog een ‘bereikwaarde’. Gelukkig blijkt er een manier om de oude getallen in te zien. In dit artikel zal ik laten zien hoe dat moet.
Vóór juni j.l. zagen we dit soort getallen (de voorbeelden heb ik bij Twinkle opgehaald).
Vanaf juni zagen we opeens dit:
Hier zien we dat verschillende, in de ogen van Google vergelijkbare zoektermen, dezelfde zoekvolumes (zie kolom ‘Gem. maandelijkse zoekopdrachten’) toebedeeld hebben gekregen. Individuele, exacte zoekvolumes zijn daarmee onzichtbaar. Google wil advertenties namelijk tonen op niet alleen de concreet door de adverteerder opgegeven zoektermen, maar ook op alle vergelijkbare zoektermen. Dit is handig voor de gebruiker, en commercieel lucratief voor Google.
Op dit moment laat Google zelfs die getallen niet meer zien: ze tonen alleen nog een ‘bereikwaarde’ voor iedere zoekterm, in dit geval 1K-10K:
Zelfs als ik alle drie de varianten van de zoekterm opgeef, toont Google alleen nog deze variant. Ook als ik ze individueel opgeef: het ophalen van het zoekvolume voor ‘iphone 6 hoesjes leer’ resulteert in de weergave van precies voorgaand plaatje, dus het zoekvolume van de enkelvoud-variant. Ik zie geen manier om die van de meervoud-variant in te zien. Hetzelfde geldt voor ‘iphone 6 hoes leer’.
Een bereik als 1K – 10K is nogal onnauwkeurig. Nu blijken we gelukkig toch het exacte zoekvolume te kunnen bepalen, ook van die andere varianten. Ik zal u stapsgewijs uitleggen hoe dat in zijn werk gaat.
1. Voeg op de gebruikelijke wijze de zoektermen in, in de zoekwoordplanner.
In ons voorbeeld krijgen we dan dus alleen het resultaat voor ‘iphone 6 hoesje leer’, zie de vorige figuur.
2. Voeg dat zoekwoord toe aan uw ‘Plan’.
Deze zoekterm wordt dan opgenomen in uw plan, rechts op het scherm:
3. Klik op de button ‘Planning beoordelen’ (zie rode pijl in vorige figuur)
We zien dan het volgende scherm, waarbij we een aantal zaken moeten instellen, zie de rode pijlen:
In te stellen zaken zijn:
a. Klik op het tabblad ‘Zoekwoord’
b. Geef een ruim dagbudget (bv 100 euro) op, om de werkelijke zoekvolumes te krijgen (de volumes worden dan niet beperkt door het budget).
c. Stel de prognose periode in op ‘Maandelijks’.
d. Zet het ‘Zoektype’ op ‘Exact’.
Et voila: daar ziet u het aantal vertoningen op exact ‘iphone 6 hoesje leer’.
3. Maar hoe krijgen we nu de volumes van die andere twee, vergelijkbare zoektermen?
Dat doe je eenvoudig door de button ‘Zoekwoorden toevoegen’ aan te klikken en de andere twee zoektermen toe te voegen. Als we dat gedaan hebben zien we:
Conclusie
Exacte zoekvolumes kunnen dus nog steeds in beeld worden gebracht. Heel eenvoudig is dat echter niet (meer). SEO’s moeten gaan nadenken hoe ze deze methodiek praktisch gaan toepassen. Vooralsnog zou ik dat als volgt doen.
Bij de uitvoering van een zoekwoordanalyse zouden we kunnen volstaan met het vinden van de hoofdzoekterm (in dit geval ‘iphone 6 hoesje leer’). We zien dan dat het zoekvolume 1K-10K groot is. Daarbij moeten we ons vanaf heden realiseren dat het om het totale volume van alle vergelijkbare zoektermen gaat. Als we vervolgens een pagina gaan schrijven die we optimaliseren op de hoofdzoekterm, zal die pagina naar mijn inschatting automatisch ook vindbaar worden op de vergelijkbare zoektermen (‘iphone 6 hoesjes leer’ en ‘iphone 6 hoes leer’). Zo bezien hebben we die vergelijkbare zoektermen dus niet nodig.
Als we om wat voor reden dan ook toch ook de exacte zoekvolumes willen zien, dan kunnen we dat doen op de hiervoor beschreven manier.
Toevoeging 14 september 2016:
Uit deze reactie van Google begrijp ik dat adverteerders nog steeds de oude getallen, dwz de concrete zoekvolumes, zien. Uit discussies op fora begrijp ik dat je als adverteerder dan wel een stevig budget moet hebben lopen, om die oude getallen inderdaad te kunnen zien. Uit een discussie op de SEO Nederland G+ community begrijp ik van Rick van Leeuwen dat MCC Accounts (zoals een Google Manager AdWords Account wordt genoemd) nog wel ook toegang hebben tot de oude getallen.
Toevoeging 18 september 2016:
Van Keesjan Deelstra heb ik begrepen (ook uit voornoemde G+ discussie) dat de Zoekwoordplanner API nog netjes de exacte zoekvolumes retourneert. Dat betekent dat tools die gebruik maken van de API vooralsnog geen last hebben van deze aanpassing.
Toevoeging 27 september 2016:
Ik heb een test gedraaid, waarbij ik een Adwords campagne ben gestart met een dagbudget van 5 euro. 24 uur later had ik via de Zoekwoordplanner weer toegang tot de exacte zoekvolumes.
Toevoeging maart 2017:
De data die de zoekwoordplanner retourneert is uitgebreid met een kolom ‘Volume (global)’. De wereldwijde zoekvolumes hebben we nu dus ook in één klap in beeld (voor wat het waard is).
Toevoeging juli 2017:
Inmiddels heb ik ruim een half jaar geëxperimenteerd met een Google Adwords campagne waarbij het dagbudget op 1 euro stond. De concrete zoekvolumes blijven uitstekend toegankelijk.
Ik krijg steeds vaker meldingen van mensen die überhaupt pas toegang tot de zoekwoordplanner krijgen nadat ze een AdWords-campagne zijn gestart.
Nick Seitzinger zegt
Alain, bedankt voor deze methode. Hij is wat omslachtig, maar werkt goed. MOZ heeft tegenwoordig ook een keyword tool, genaamd Keyword Explorer. Deze geeft ook zoekvolumes weer, echter ook in ‘buckets’. Het lijkt wel of dit de kant is waar het op op gaat…
Jos Timmer zegt
Hoi Alain, supergoed dit en heel erg duidelijke uitleg. Ik had de tool al afgeschreven, maar kan ‘m weer naar hartenlust gebruiken 🙂
Martijn Koetsier zegt
Hi Alain, hoe verhouden de data die je na je update van 27-9 weer ziet zich tot de impressies die je met de voorgenoemde methode ophaalt? M.a.w. staan de data die je in je methode bij je impressies ziet ook daadwerkelijk gelijk aan de maandelijkse zoekvolumes die je bij een actieve campagne ziet?
Alain Sadon zegt
Dag Martijn.
De getallen lijken vrij aardig overeen te komen. Hieronder staan een paar voorbeelden, waarbij ‘Searches’ staat voor de ‘normale’ getallen in de zoekwoordplanner, en de ‘Estimated Impressions’ voor de getallen die we dieper in de zoekwoordplanner kunnen vinden (via een bod van 100 euro).
Martijn Koetsier zegt
Bedankt voor je reactie Alain. Ik vind het eigenlijk nogal behoorlijke verschillen, vooral als je kijkt naar de zoektermen met lagere volumes waar je met long tail zoektermen in het Nederlands al snel mee te maken hebt.
Kristel zegt
Goede uitleg! Top. Wat mij ook opvalt bij de zoekwoordplanner is dat er soms geen onderscheid meer wordt gemaakt tussen enkelvoud en meervoud. Bij zoeken op bijvoorbeeld kunstplant geeft de zoekwoordenplanner kunstplanten aan als zoekwoord. Oorbel wordt oorbellen. Het lijkt er op dat het in dit geval niet veel meer uitmaakt of je op enkelvoud of meervoud zoekt.
Alain Sadon zegt
Klopt! Ik bedoelde dat ook te zeggen met de zinnen: “Zelfs als ik alle drie de varianten van de zoekterm opgeef, toont Google alleen nog deze variant. Ook als ik ze individueel opgeef: het ophalen van het zoekvolume voor ‘iphone 6 hoesjes leer’ resulteert in de weergave van precies voorgaand plaatje, dus het zoekvolume van de enkelvoud-variant. ”
We zien dus alleen nog de “primaire zoektermen” uit het cluster zoektermen dat Google als identiek beschouwt.
Kristel zegt
Ah ja, ik zie nu wat je bedoelt. Het zoekvolume voor de enkelvoud variant is dus inderdaad nog wel op te zoeken. Bedankt voor de uitleg, erg handig!
Kristel zegt
Ik ben er een beetje mee aan het experimenteren en dit is mij opgevallen. Als ik normaal zoek op bijvoorbeeld herenschoenen en heren schoenen geeft de planner aan dat op heren schoenen vaker gezocht wordt (10K-100K) dan op herenschoenen (1K-10K). Als ik beide termen in de plan bekijk ligt het aantal vertoningen voor herenschoenen echter hoger. Ook als ik bijvoorbeeld verhoogde herenschoenen intik zegt de planner dat er 10 – 100 keer op gezocht wordt. Voeg ik de term toe aan mijn plan geeft deze 0 vertoningen (er wordt niet op gezocht?). Heb je hier een verklaring voor? Dit is het geval voor meerdere zoektermen met een laag zoekvolume. Het is wel van belang aangezien je ofwel voor een niche markt schrijft ofwel voor een niet bestaande markt ;-). Bedankt alvast!
Rick van Dijk zegt
Tja, de tool is voor adverteerders bedoeld. Het is jammer, maar ook wel weer te begrijpen dat Google de data voor niet adverteerders beperkt. Gelukkig dat via andere tools de data nog wel is in te zien. Het is hopen dat dit ook zo blijft! Anders wordt het gaan adverteren…
Sky zegt
Ik heb een vraag. Op de manier hierboven beschreven heb ik op verschillende momenten (paar week tussen elke keer) precies het zelfde zoekwoord opgezocht. Ook allemaal aangevinkt prognos op maand basis en ik zelf vul dan ook nog exact een maand periode in. Het gekke is dat ik elke keer andere getallen waar ook best wel wat verschil in zien (422-847-221) Dit lijkt me niet goed.
Naar mijn weten doe ik echt precies wat hierboven staat beschreven. Enig idee waar het aan ligt?
En wat ik er aan kan doen?
Welke (goede) tools (betaald / onbetaald) zijn er naast de Zoekwoordenplanner nog meer om achter het EXACTE zoekvolume te komen van een zoekwoord?
Alvast bedankt!