Op de weblog van Joost de Valk is er een verwoede discussie gaande over het gebruik van de nofollow (als attribuut van de anchortag) bij interne verwijzingen. Door deze discussie moet ik mijn initiële visie hieromtrent wat bijstellen. Ik zal hier uitleggen wat volgens mij nu wijsheid is.
In een eerder bericht heb ik reeds geschreven over het gebruik van de nofollow bij outbounds (verwijzingen naar andere websites). Google is daar duidelijk over: als het verwijzingen betreft waar voor betaald wordt, dan eist Google dat de nofollow wordt opgenomen bij de anchor. Doe je dat niet, dan kan je worden gestraft. Maar hoe zit dat nu bij interne verwijzingen, dus verwijzingen binnen de eigen website? Google zegt daar namelijk niets over.
Joost schetste op zijn weblog de mogelijkheid van het gebruik van nofollow’s bij interne verwijzingen om PageRank gecontroleerd te sturen naar bepaalde pagina’s. Dat wordt ‘pagerank sculpting’ genoemd, ofwel een soort boetseren van de website rond PageRank. Zijn specifieke aanpak noemt hij ‘Siloing’. Ik stel me daarbij een soort leeg industrieterrein voor waar een aantal hoge silo’s, dus een soort opslagplaatsen voor één of ander goedje, boven uitsteken.
De website zou in zijn optiek ook zo’n soort structuur moeten krijgen: gebieden in de website met een lage PageRank en pagina’s (silo’s) met een hoge PageRank. De silo’s of hoge PageRank-pagina’s zijn de pagina’s waar je hoger mee zou willen scoren. M.b.v. de nofollow zou een dergelijke structuur kunnen worden opgebouwd. Joost geeft aan dat deze aanpak geen wonderen belooft, maar toch een paar plaatsen in de ranking kan schelen.
Op deze aanpak is veel kritiek ontstaan. Hoewel ik Joost’s aanpak zelf eigenlijk wel interessant vond, blijkt het merendeel van de respondenten op zijn blog deze aanpak te gevaarlijk te vinden. Het blokkeren van de PageRank-stroom via een nofollow zou tegen de natuur van het Internet ingaan. Het zou Google ook kunnen alarmeren dat de betreffende website overmatig met SEO bezig is en tot een straf kunnen leiden. Nu nog niet, maar in de toekomst wellicht wel.
Men lijkt overeenstemming te hebben over de legaliteit van het via een nofollow blokkeren van interne verwijzingen naar disclaimers of algemene voorwaarden in de footers van de site. Dat moet allemaal kunnen, maar een verdergaande pagerank-sculpting via siloing lijkt voor de meeste SEO-ers taboe. Het is te gevaarlijk, je weet niet hoe Google in de toekomst hierop gaat reageren. De winst is te klein als dit wordt afgezet tegen het gevaar.
Dit alles in overweging nemende zal mijn SEO-praktijk zich daarom voorlopig maar richten op een beperkte toepassing van nofollow voor wat betreft interne verwijzingen. Via een goede interne linkstructuur kan je bovendien namelijk ook een soort PageRank-silo’s creëren: leg vooral verwijzingen naar pagina’s die er voor de zoekmachines toe doen en beperk het aantal verwijzingen naar zwakkere pagina’s.
Joost de Valk zegt
Hey Alain, ik denk dat je de mening van Mikkel iets te veel als de algemene mening hebt opgepakt 🙂 Er zijn wel degelijk een aantal slimme en grote SEO’s die dit als een goed middel zien, zeker na de recente uitlatingen van Matt over dat gebruik.
Overigens is het Joost de Valk, niet van der Valk 🙂
Joost de Valk zegt
En ik had natuurlijk ff het vinkje vergeten, nu wel 🙂
Alain Sadon zegt
Hallo Joost,
Sorry, hoe kan ik zo’n grote naam nu verkeerd schrijven… Heb het meteen aangepast in het bronbericht.
Ik ben benieuwd welke conclusie Nederlandse SEO-ers uit deze discussie trekken.
Hoe is de SES in New York trouwens afgelopen? Is er iets dat je specifiek is opgevallen? Was ook bijna langsgekomen, maar moest een SEO-training geven…
Joost de Valk zegt
Mwa er was inhoudelijk niet heel veel nieuws hoor, leuk altijd om een hoop mensen te spreken, maar PR sculpting, paid links discussies en universal search, en dat was het dan wel weer.
Gerardo Orlensonart zegt
Good development Website
Great web forum seo-info.nl and category “nofollow bij interne verwijzingen taboe?” chatrooms
, very intresting. Thanks
.
Schelte Meinsma zegt
Alain,
Ik begrijp de zienswijze van de “tegenstanders” van de nofollow binnen de interne linking.
Toch zie ik dit zelf wel als absolute win omdat je zo pagerank en waarde kunt sturen. Het silo idee zoals jij het noemt.
De kracht lijkt mij om zo meer kwaliteit te leveren aan Google. Daarbij is het conform hun eigen technieken om deze optimalisatie toe te passen.
Verder is mijn ervaring dat het prima werkt binnen online projecten. Het is ideaal voor het doorgeven van de specifieke pagerank waarde die een homepage meestal draagt.
Groeten Schelte
BekenT Internet & Marketing
Diederik Martens zegt
Matt Cutts heeft toch al lang aangegeven dat het gebruik van nofollow voor interne pagina’s goed is.
Echter in het artikel van Jun 18, 2009 (trackback Pagerank-sculpting via de nofollow: einde verhaal | SEO blog | SEO guru) geeft hij wel aan dat het wel een beetje voorbij is.
Voor Nederlandse sites gebruik ik javascript voor pagina’s die ik geen PR juice wil geven.