Gegevens bron bepalend voor ranking website in zoekresultaten |
Eens |
De hoeveelheid keer dat er geklikt wordt op een zoekresultaat |
65% |
Gegevens vanuit Google Analytics |
56% |
Google toolbar gegevens |
45% |
De hoeveelheid keer dat een merk of domeinnaam op het Web genoemd wordt |
45% |
Weigeringspercentage (bounce rate) |
39% |
Adsense |
31% |
De hoeveelheid keer dat er op een merk gezocht wordt |
28% |
Feedburner |
22% |
Gmail gegevens |
19% |
Gegevens via het gratis Google wifi netwerk |
11% |
Omkoping en corruptie 😉 |
10% |
Niets van dit alles |
9% |
1. De hoeveelheid keer dat er geklikt wordt op een zoekresultaat
Een ruime meerderheid (65%) van de respondenten meent dat het aantal keer dat op een zoekresultaat wordt geklikt, van belang is voor de ranking. Dit betekent dat het vanuit SEO-perspectief van belang is niet alleen meer een goede title en description (die worden immers in principe getoond in de zoekresultaten) te bedenken met daarin de zoekwoorden, maar ook met een tekst die bezoekers motiveert daarop te gaan klikken. Vanuit zoekmachine-marketing perspectief is dit natuurlijk triviaal (je wil de zoekers immers naar je website krijgen), maar vanuit zoekmachine optimalisatie perspectief nog niet. Hoe motiveren we bezoekers te klikken op onze websites in de zoekresultaten? Met het oog op SEO weten we dat content cruciaal is: Google gaat er vanuit dat zoekers goede informatie willen hebben omtrent hun zoekwoorden. In het verlengde hiervan zou ik zeggen dat de title/description melding moet maken van het feit dat de achterliggende pagina of website informatie over het zoekwoord bevat. De title van de index-pagina van onderhavige seoguru-website heb ik daarom “handleiding zoekmachine optimalisatie (SEO)” genoemd. Als iemand zoekt op “zoekmachine optimalisatie” of “SEO”, suggereert het woord “handleiding” dat er op deze website informatie te vinden is, waardoor men snel geneigd is daar even op te klikken. In Google Webmaster Tools (onderdeel van Google Webmaster Central) is voor ieder zoekwoord precies terug te vinden welke percentage van de zoekers ook op uw zoekresultaat klikken, namelijk via de kolom “Top Clicked Queries”, onder de menu-optie “Statistics – Top search queries”. Door te spelen met de title/description kan hier dus worden bekeken of het klikgedrag van zoekers daardoor in positieve zin verbetert.
2. Gegevens vanuit Google Analytics
Een kleine meerderheid (56%) meent dat de gegevens uit Google Analytics (GA) een rol spelen. Welke gegevens zouden dat kunnen zijn? Voor de hand liggen de volgende zaken die te vinden zijn onder de GA menu-keuze “verkeersbronnen-zoekmachines”, waarna ‘Google’ wordt geselecteerd. Daar zie je rechts op het scherm een overzicht met de verschillende zoekwoorden die geleid hebben tot bezoekers naar de site. Per zoekwoord worden daar een aantal interessante getallen weergegeven:1) Het aantal bezoeken 2) Aantal pagina’s / bezoek 3) Gem. tijd op site 4) Weigeringspercentage Als de getallen 2 t/m 4 slecht zijn mag je concluderen dat de bezoekers op basis van de title/description in de zoekresultaten verwacht hadden interessante informatie te vinden, maar bij nader bezien van de website blijkbaar van gedachten veranderden. Deze getallen zijn overigens alleen signifikant als het 1e getal (aantal bezoeken) niet te laag is. Persoonlijk lijkt het me aannemelijk te verwachten dat Google met deze gegevens inderdaad iets doet. Ze vormen samen namelijk een belangrijk deel van de definitie van ‘goede zoekresultaten’, dus het criterium waarop zoekmachines willen excelleren: hoe langer men op een website blijft hangen en hoe meer men daar doet, hoe hoger de website zou moeten scoren op betreffend zoekwoord. Mijn eigen GA-gegevens versterken die gedachte, of althans, doen daar geen afbreuk aan. Bij het zoekwoord ‘zoekmachine optimalisatie’, waar ik met deze site al tijden hoog bij scoor, is het aantal pagina’s / bezoek = 6, de gemiddelde tijd op de site = 7 minuten en het weigeringspercentage = 28%. Alleen het zoekwoord ‘seoguru’ doet het beter. Als het waar is dat deze GA-onderdelen een rol spelen, wordt het belangrijk zaken aan te bieden die bezoekers even bezig houden. Goede, informatieve tekst omtrent het zoekwoord kan dat bewerkstelligen, en het aanbieden van (niet te lange…) informatieve video’s op de landingspagina van betreffend zoekwoord kan ook een zeer geschikte manier zijn. Binnen ‘traditionele’ SEO spelen video’s nauwelijks een rol omdat Google de inhoud ervan niet kan lezen. Via deze omweg is video misschien toch wel weer interessant voor SEO.
Jeroen | J8 Zoekmachine Marketing zegt
Het lijkt mij ook aannemelijk dat Google de data uit Google Analytics graag wil gebruiken, of op dit moment al gebruikt. Echter, wat te doen met de websites die geen Google Analytics geberuiken? Zolang niet iedere website Google Analytics gebruikt is het eigenlijk niet helemaal fair om deze data daadwerkelijk te gebruiken voor de rankings, toch?
Alain Sadon zegt
Hallo Jeroen,
Je hebt gelijk, het kan slechts een middel zijn om websites waar GA geinstalleerd is met elkaar te vergelijken.
Nu zou ik mij kunnen voorstellen dat Google benchmark-gegevens gebruikt. In GA is onder de menuoptie ‘bezoekers’ de beta-optie ‘benchmarking’ opgenomen. Als je die activeert zie je gemiddelden van de branche omtrent de parameters die ik mijn artikel genoemd heb (aantal bezoeken, weigeringspercentage, etc.).
Als de betreffende website geen GA geinstalleerd heeft worden voor die website wellicht deze branche-gemiddelden gebruikt.
Dit zou betekenen dat als GA wel geinstalleerd is, lagere gemiddelden een negatief effect hebben op de ranking, terwijl hogere gemiddelden dan een positief effect hebben op de ranking.
Nogmaals, dit is speculatie. Maar een dergelijke oplossing lijkt me redelijk -in jouw woorden- “fair”. Of zie je dit anders?
Jeroen | J8 Zoekmachine Marketing zegt
Hoi Alain,
Ja, een dergelijke oplossing ligt dan voor de hand en lijkt mij ook redelijk fair.
Toch denk ik dat wanneer dergelijke data wordt gebruikt door Google, dat de interpretatie van de data vrij lastig is. Neem bijvoorbeeld het weigeringspercentage. Als dat hoog is, is dat een goed of een slecht teken? Het kan namelijk ofwel betekenen dat men direct heeft gevonden wat men zocht en dan de pagina weer verlaat, wat in de ogen van Google een succesfactor kan zijn. Een hoog weigeringspercentage kan echter ook betekenen dat het een slechte website is waarvan je direct zeker weet dat je daar het antwoord niet zal gaan vinden en dus direct wegklikt… Maar okee, ondanks dat zal Google er ongetwijfeld interessante info aan over kunnen houden die invloed kan uitoefenen op de rankings.
zoekmachine marketing zegt
Ik las laatst een artikel waarin gesteld werd dat het weigeringspercentage in GA meespeelt in de ranking.
Henri zegt
Met name de eerste lijkt me nogal vanzelfsprekend.
“De hoeveelheid keer dat een merk of domeinnaam op het Web genoemd wordt”
Met het Web bedoel je Google? 🙂 Hoewel Google een enorme index heeft, is het natuurlijk maar een klein gedeelte van het gehele Web.
Waarom wordt Feedburner wel genoemd en niet de Google RSS Reader?
Even over Adsense. De vraag is natuurlijk hoe betrouwbaar die gegevens zijn. Nog steeds wordt er veel gesjoemeld (fraude kliks).
jr | jds-internetmarketing zegt
“De hoeveelheid keer dat er geklikt wordt op een zoekresultaat” Een beetje een catch-22 dit kan immers pas als een website een redelijke positie heeft bereikt. Bovendien lijkt het voer voor programmatjes die vanaf verschillende ip’s gaan lopen klikken. Een beter combi zou m.i. zijn om te kijken naar hoe vaak er niet geklikt wordt op een site als deze op de 1e pagina wordt weergegeven.
Alain Sadon zegt
Goed punt. Het zou wat mij betreft de hoeveelheid kliks moeten betreffen in verhouding tot omringende websites in de zoekresultaten. Dat hoeft dan echter niet alleen te gelden voor websites met een redelijke positie, maar kan op die manier bezien gelden voor alle resultaatpagina’s.
Henri zegt
“in verhouding tot omringende websites in de zoekresultaten”
Maar dat zegt ook niet alles. Het kan best zijn de die website een link heeft waarvandaan veel hits komen. Dat weet Google in principe niet. Helemaal zuiver krijg je het natuurlijk nooit.
Alain Sadon zegt
We hebben het nu over kliks vanuit de zoekresultaten, die Google natuurlijk als geen ander kan tellen…