PageRank update (en de zin en onzin ervan)
Van afgelopen vrijdagnacht op zaterdagochtend heeft er een Toolbar PageRank (TBPR)-update plaatsgevonden. Tot mijn aangename verrassing is de homepage van deze site van vier naar vijf gegaan, evenals onderhavige weblog.
De TBPR heeft een logaritmische relatie met de PR, het getal waar Google feitelijk mee werkt. Omdat het zo verschrikkelijk complex is de PR’s van alle wereldwijde webpagina’s te berekenen vindt een update slechts een paar keer per jaar plaats.
PR (en dus TBPR) is één van de vele (200+) factoren die de ranking van een site/pagina bepalen. Sterker: PR is slechts één van de vele factoren die de waarde van een verwijzing bepalen. Relevantie, autoriteit en vertrouwen van de verwijzende pagina’s zijn andere factoren voor de ‘link value’. Je kan wel zeggen dat PR nog steeds een zeer centrale factor is, zowel in de ‘scoringspotentie’ van een website/pagina als in de linkvalue.
PR (en TBPR) is een getal op webpagina-niveau. Als we zeggen dat de site een bepaalde TBPR heeft, dan bedoelen we de homepage. Er zijn nogal wat bedrijven die linkjes verkopen “van pagina’s met een hoge PR” en vermelden dan de PR van hun homepage. Vervolgens wordt de link op een veel lager liggende pagina (en dus met een veel lagere PR, meestal nul) geplaatst. We weten nu dus dat ze met die claim de boel belazeren.
PR is onafhankelijk van zoekwoorden en ankerteksten, het zegt alleen iets over de mate waarin naar de betreffende pagina wordt gelinkt. Een link is -voor wat betreft PR- veel waard als de verwijzende pagina ook een hoge PR heeft en zo min mogelijk andere verwijzingen op de pagina heeft. Vermoedelijk zijn er tegenwoordig meer factoren (zoals de positie op de verwijzende pagina: beter in de content dan bijvoorbeeld in een footer of blogroll) die van invloed zijn op de PR.
Je leest nogal eens (zelfs in het dit jaar uitgekomen “The Art of SEO” van grote namen als Rand Fishkin) dat interne verwijzingen geen grote invloed hebben op de PageRank van webpagina’s binnen de eigen site. Mijn ervaring is echter geheel anders: PageRank stroomt prima door via interne verwijzingen. Mijn pagina met aanbevolen bureaus website ontwikkeling heeft nauwelijks inkomende verwijzingen, maar wel een PR van vier. Dit komt dus puur door het feit dat die pagina vanuit seoguru.nl zelf zo nadrukkelijk voor het voetlicht wordt gebracht. Dit laat nog eens zien hoe belangrijk het intern linken is.
Tot slot een laatste stukje theorie over PageRank: wees niet bang te verwijzen naar andere sites. In principe is het zo dat uitgaande verwijzingen de PageRank binnen de eigen site doen verlagen t.o.v. de situatie waarbij er geen uitgaande verwijzingen geweest zouden zijn. Maar omdat dan niemand meer naar andere sites zou verwijzen, en het PR-algoritme zichzelf daarmee in de staart zou bijten, is het PR-algoritme zo aangepast dat uitgaande verwijzingen geen PR-lek meer opleveren voor de verwijzende site.
Zorg er daarbij overigens wel voor dat de site waar je naar verwijst een betrouwbare site is. Als je (veel) verwijst naar onbetrouwbare sites (en wat onbetrouwbaar is, zie je snel genoeg), wordt de verwijzende site ook eerder gekenmerkt als onbetrouwbaar. Dit laatste heeft echter niets te maken met PageRank, maar met wat wel ‘TrustRank’ genoemd wordt. Maar daarover later meer…
Link Optimizer zegt
PR is een puur linking algoritme gebaseerd op de kwaliteit van de inkomende links. Hierbij wordt vooral gekeken naar de ankertekst en heel erg belangrijk van waar de link komt. Beter is steeds vanuit een gerelateerde website of categorie. Hebben die sites een goede PR, des te beter. Hebben ze slechts een PR 0, dan blijft dit een kwalitatieve link.
En PR heeft inderdaad niets te maken met inhoud, resultaten, aantal bezoekers of wat dan ook. Je kan best met PR 2 boven een PR 6 site staan in de rankings van Google.
Alain Sadon zegt
Voor wat betreft het laatste zijn we het eens: PR2 kan prima boven PR6 staan. Simpelweg door het feit dat PR niets zegt over het zoekwoord, maar alleen over de verwijzingen (PR verwijzende pagina gedeeld door aantal verwijzingen op die pagina, dat opgeteld voor alle verwijzingen, en dan een logaritmische vertaling naar schaal 0..10).
Wat het eerst betreft klopt je opmerking niet: PR heeft niets te maken met ankerteksten. Of misschien lees ik je tekst verkeerd?
Mobiel Abonnement zegt
Mooi artikel, Alleen ben ik van mening dat je niks aan pr hebt. Je krijgt er alleen en goed gevoel van in je buik 😉
Wel heb ik een vraag:
Mijn website Index heeft pr 2 en een dieper liggende pagina heeft pr 3 hoe zou dit komen?
Gr
R v Wensen
Alain Sadon zegt
Misschien dat die pagina eigen inkomende verwijzingen heeft? Of wellicht doordat er iets verkeerd geregeld is rond de homepage, zoals bijvoorbeeld een foute redirect.
Ik denk dat het niet zo is dat “je niets aan PR hebt”. Ik zou zeggen dat je niets hebt aan PR alleen.
Berrie zegt
Ik denk idd dat de PR alleen niet zo veel zegt, dat is ook makkelijk te zien als je de SeoQuake bekijkt, dan zie je sites met hogere PR soms verder naar onder staan. Het is een combinatie van heel veel factoren…
Nemax Webdesign zegt
Voor de ontwikkeling van een goede website lijkt het me bijna verplicht om externe links naar andere onderwerpgerelateerde websites op te nemen. Anders krijg je een erg ‘verarmde’ manier om aan webdesign te doen lijkt me. Het allerbelangrijkste voor een goede vindbaarheid van je eigen website is een goede mix bekomen tussen inhoudelijke kwaliteit en SEO.
Franck zegt
Leuk zo’n groen balkje bovenin! Voor adverteerders is het wel interresant, of om even te patsen bij je concurrent 😉
Mijn ervaring is dat het amper invloed heeft op je vindbaarheid en positie
Harry zegt
Mij dunkt dat ondanks de hoos aan websites unieke informatie nog steeds het beste remedie voor goede bezoekersaantallen is.
Koksmessen zegt
Leuk artikel, ik zie alleen ook nauwelijks invloed op mijn site. Ik sluit me aan bij Harry
Groeten Thijs