Deze maand heeft Google hun zogenaamde Site Kit gelanceerd. De Site Kit betreft een plugin voor het zo populaire WordPress-CMS. De data vanuit o.a. de Google Search Console, Google Analytics en Google Pagespeed Insights wordt door de Kit zichtbaar gemaakt binnen het administratie dashboard van het CMS. De bèta-versie was al een jaar actief, maar nu is blijkbaar het moment voor Google aangebroken om de plugin breed uit te rollen. Google nestelt zich met deze plugin stevig in het type CMS waar zo’n 35% van de sites, wereldwijd, mee gebouwd zijn. Mijn verwachting is dat veel WordPress-beheerders deze tool standaard zullen gaan installeren. Ik heb de tool namelijk getest, en hij doet wat ik hoopte. Ik ben eigenlijk al jaren op zoek naar een dergelijke tool maar heb nooit iets goeds kunnen vinden. Vreemd eigenlijk, dat hij er nu pas is: het is namelijk zo’n logische stap. De Site Kit is goed, maar het kán nog beter. En het is geen toverdoos. Via dit artikel deel ik graag mijn bevindingen met u. Uw eigen ervaringen worden op prijs gesteld: die kunt u onderaan dit artikel achterlaten.
Installatie van de plugin
Via de optie ‘Nieuwe Plugin’ in het administratie paneel van WordPress, installeren we op de vertrouwde manier de plugin (zoek op ‘Site kit’). Na installatie verschijnt links boven in het administratiemenu (bij Google vinden ze hun kit blijkbaar erg belangrijk) de optie ‘Site Kit’. De allereerste keer dat we daar op klikken worden we gevraagd de Setup te starten, want er moeten de nodige machtigingen worden afgegeven. Bovendien wordt er een connectie gemaakt met de Google Search Console van de gebruiker.
Het Site Kit dashboard
Als dat is gedaan, is het dashboard van de Site Kit actief en zien we meteen al de nodige data uit de Google Search Console van de site, met name impressies, klikken en top-keywords. Ook kunnen we aldaar meteen de PageSpeed-gegevens van de site, op zowel Mobiel als Desktop, meteen opvragen. Leuk allemaal, maar nog niet zo heel interessant, want deze gegevens kunnen we bij de bron (de Google Search Console respectievelijk Google Pagespeed Insights zélf) veel gedetailleerder inzien. Verder kunnen we vanaf dit dashboard (via de optie ‘Connect service’) koppelingen leggen met onze Google Analytics data en eventueel ook Google AdSense data. Dat werkt allemaal erg eenvoudig. Na het leggen van deze koppelingen wordt het dashboard uitgebreid met een -wat ze noemen- ‘Search Funnel’:
Dit wordt al wat leuker, omdat je nu in een logische volgorde de aantallen in beeld ziet van website vertoningen (impressies), (vervolgens) klikken/unieke bezoekers en (tot slot) behaalde doelen. Dat is een pad dat ons interesseert, maar dit kunnen we ook prima in beeld brengen in Google Analytics als we aldaar de Google Search Console koppelen. Zie hier hoe dat moet.
We zien vervolgens links op het dashboard een overzicht met de Top-keywords (afkomstig van de Google Search Console) en rechts daarvan een overzicht met de meest populaire pagina-URL’s (afkomstig van Google Analytics):
Leuk dat we dit alles in onze WordPress omgeving kunnen zien, maar feitelijk wordt er via het dashboard vooralsnog geen waarde toegevoegd aan wat we via andere wegen ook al kunnen, noch inhoudelijk (integendeel, want de bron toont veel meer informatie) noch qua gebruikersgemak.
Maar nu gaat het beter worden.
Gedetailleerde pagina-statistieken
Als we zijn ingelogd in WordPress, en we gaan naar onze site, dan toont WordPress bovenin de pagina een zwarte balk met een aantal opties. Die balk kennen we. Als we vervolgens de Site Kit hebben geïnstalleerd wordt daar een optie aan toegevoegd. In het geval van onderhavige site, ziet dat er als volgt uit:
Ah, dat is leuk. Dat betekent dat we door onze site kunnen klikken en vervolgens, per individuele pagina, even naar de Site Kit kunnen gaan, om specifieke informatie in te zien over de betreffende pagina. Deze optie voegt wél waarde toe, namelijk gebruikersgemak. Want als we de muis over het Site Kit icoon bewegen dan klapt er een scherm uit met de Google Search Console data (Total Clicks en Total Impressions) en de Google Analytics Data (Unique Visitors en Goals completed):
NB. We zien hier bij mij nu nog dat Google de Analytics data aan het ophalen is, maar dat zal (neem ik aan) spoedig worden vervangen door de genoemde twee getallen.
Als we binnen het uitklapscherm op ‘More details’ klikken, komen we automatisch terug in het dashboard met nu echter de gegevens op pagina-niveau (‘Detailed Page Stats’). We zien daar weer de Search Funnel (Search Console en Analytics data in hun verlengde) en ook een overzicht met de top-keywords (Top Queries) die geleid hebben tot klikken naar deze pagina. Dit is precies wat ik al die jaren al op deze manier wilde kunnen inzien. Dus bravo Google!
Tot slot zien we op de detailpagina ook de speed-gegevens van deze specifieke pagina. Ook dat is netjes:
Beperkingen van de Site Kit
De Site Kit is mooi, maar kan nog beter. We zien op dit moment namelijk nog niet de organische Posities waarop de pagina gemiddeld gescoord heeft op de vertoonde keywords. Dat is jammer en ook vreemd, want die gegevens staan gewoon in de Search Console. Google had die eenvoudig in de Site Kit kunnen betrekken. We zouden de pagina namelijk in het bijzonder op die keywords (beter) willen optimaliseren, waarvan de posities ruimte geven voor verbetering. Maar daarvoor moeten we nu dus alsnóg naar de Search Console zélf. Gelukkig kan dit via één muisklik: als we op het keyword klikken, dan wordt de Search Console geopend met de gegevens van dat specifieke keyword.
Het blijken echter de gegevens van het keyword, onafhankelijk van de pagina. Je zou verwachten dat in de Search Console niet alleen de zoekopdracht ingevuld wordt (zie rode pijl), maar ook de pagina. Dat zou logischer zijn.
En vreemd genoeg kunnen we wel op keyword-niveau via één muisklik op de juiste plek in de Search Console terecht komen, maar niet op pagina-niveau. Die link zou eenvoudig door Google toegevoegd kunnen worden.
Verder valt op dat via de Tool Kit de gegevens van maximaal 90 dagen terug ingezien kunnen worden, terwijl de Search Console zelf tegenwoordig maar liefst 16 maanden aan data toont (en Analytics onbeperkt). Maar ook hier geldt dat we slechts één muisklik verwijderd zijn van de complete data.
Ook moet genoemd worden dat de data die we in de Site Kit zien, álle landen en álle apparaten gezamenlijk betreft. Pas in de Search Console kunnen we inzoomen op een specifiek land of apparaat. Daar waar we in de Site Kit nu de datum kunnen instellen zou ik eigenlijk ook meteen land en apparaat willen kunnen instellen, bijvoorbeeld op deze wijze:
In de huidige versie van de Site Kit zien we alleen de optie ‘Last 28 days’. De keuze voor een land en een apparaat zijn -ter illustratie- door mij toegevoegd.
Een curieus aspect is overigens nog wel, en dat is typisch voor producten van Google, dat de getallen die we in de Site Toolkit zien niet exact overeenkomen met de getallen in de Search Console en in Google Analytics. Het zit er dicht in de buurt, dus het zal geen problemen overleveren bij het analyseren van de prestaties, maar wonderlijk is het weer wel.
Toekomst van de Site Kit
Google kennende zal de applicatie in rap tempo doorontwikkeld worden: als ze ergens aan beginnen en de bèta-fase afgesloten is, gaan ze er iets moois van maken. Ik hoop daarbij natuurlijk dat Google de voorgenoemde beperkingen zo snel mogelijk gaat oplossen.
Een andere mooie ontwikkeling zou kunnen zijn dat ook third-party’s een connector kunnen aanleveren, om zodoende hun eigen data te kunnen integreren met de getallen in de Kit. Via de Settings-optie zien we op dit moment alleen Google connectors (services genaamd):
Ik heb er nog niets over gelezen, maar in theorie zou Google third-party’s de mogelijkheid kunnen bieden daar ook eigen connectors aan toe te voegen, zoals dat bijvoorbeeld ook bij Google Data Studio mogelijk is. Op die manier kan de Site Kit van Google wel eens heel centraal gaan worden in het door getallen onderbouwd managen van onze WordPress sites.
Conclusie
Google heeft een stevige stap gezet in het dichten van de kloof tussen aan de ene kant de verschillende, voor de zoekmachine marketing zo belangrijke, databronnen van Google, en aan de andere kant het zo massaal gebruikte WordPress CMS. Ik kan alle WordPress-beheerders aanbevelen de Site Kit plugin van Google te installeren, ermee te gaan spelen en uiteindelijk mee te gaan werken. Het is een goed en vooral handig product. De Site Kit ontsluit data uit verschillende Google-bronnen en combineert dit, waardoor de data aan waarde wint. De data is nu veel eenvoudiger en logischer te benaderen dan voorheen mogelijk was. Er kunnen zaken worden verbeterd, maar ik verwacht dat Google snel met verbeteringen en uitbreidingen van de Site Kit zal komen. Zo verloopt dat immers met hun meeste producten.
We moeten ons echter wel goed realiseren dat de Site Kit geen technische optimalisaties uitvoert of concrete adviezen geeft over bijvoorbeeld onze teksten, meta-titles, etc. De tool is geen toverdoos: het laat puur en alleen de relevante data op een handige en overzichtelijke manier zien. We zullen zelf alert moeten blijven op de mogelijkheden van technische en inhoudelijke optimalisatie. Plugins kunnen ons daarbij helpen en de Site Kit zal daar een centrale rol in gaan spelen. Maar kennis van SEO blijft belangrijk, sterker: kennis van SEO is voorwaarde om iets met de getallen uit de Site Kit te kunnen gaan doen.
Ik waardeer de Site Kit van Google met een 4.5 (op een schaal van 0..5).
Toevoeging 4 december 2019
Van een aantal kanten kreeg ik de vraag in hoeverre de Site Kit van invloed is op de performance (snelheid) van de site. Ik heb die vraag neergelegd bij ‘Plugin support’ van de Kit, en ze hebben aangegeven dat er minimale impact is op de performance, omdat de functionaliteiten aan de back end (het administratie-gedeelte) werkzaam zijn. Dit was hun exacte antwoord (dat hier kan worden nagelezen): “There is minimal impact on performance. Site Kit uses the various Google Product APIs to display data on the back end of your site only. Only minimal code is inserted into a users site, no different than any other Search Console, Analytics or other product implementation method.”
Erik Hermeler zegt
Bedankt voor de duidelijke uitleg inclusief voor- en nadelen van de plugin. Ik heb het zojuist bij een eigen site gekoppeld en zag dat Search Console direct gekoppeld was en merk dat het inladen van Analytics wat langer duurde. Dit kan ook komen doordat we meer dan 100 properties hebben. Ik verwacht ook dat Google hier de komende maanden meer op gaat ontwikkelen.
Rene Schouten zegt
Zelf ben in een Joomla! Specialist, werk dus niet met WordPress. Voor WordPress is deze “kit” een welkome aanvulling, welke eigenlijk standaard zou moeten worden toegevoegd, door een WebDeveloper. Hopenlijk komt deze “kit” ook beschikbaar voor Joomla! of kan misschien gebouwd worden door een ontwikkelaar.
Gerard Challa zegt
Goed verhaal hoor. Ik ga de Site Kit direct in gebruik nemen.
Gerben zegt
Hoi Alain,
Leuk te lezen en bedankt voor de tip voor de Google Site Seo plugin. Heb anderen je artikel en Seo-trainingen getipt!
Groet,
https://www.gerbengvandijk.nl
Alain Sadon zegt
Dank voor jullie reacties!
Gerben stuurde mij nog een opmerking over mogelijke effecten van de kit op de snelheid van de site. Ik heb die vraag aan Google voorgelegd: https://wordpress.org/support/topic/site-kit-gonna-improve-website-loading-time/
Als er een reactie is, zal ik die hier publiceren.
Lisette Gerritson zegt
Bedankt voor een aangenaamd en duidelijk uitleg, zo ook de pros en cons van deze plugin. Ik zal dit ook delen met mijn collega’s.