We zijn een handelsvolk, dus scoren met onze site graag ook in het buitenland. In mijn praktijk zie ik inderdaad steeds meer, ook kleinere, bedrijven binnenkomen die verwoede pogingen doen de zichtbaarheid van hun site over de grens te vergroten. De juiste aanpak blijkt nog niet zo heel eenvoudig. Er komen veel zaken bij kijken, zoals TLD’s, IP nr’s, Google Webmaster Tools, duplicate content issues, proxys, etc, etc. Het is daarom van groot belang een aantal zaken heel precies te begrijpen om ze vervolgens op de juiste manier toe te kunnen passen. Er is daarbij niet één aanpak de beste. De juiste aanpak hangt af van de specifieke situatie, mogelijkheden en wensen van uw bedrijf.
In dit artikel heb ik eens precies uiteen gezet wat de huidige stand van zaken is voor wat betreft de mogelijkheden internationaal te scoren met een website. Ik zal eerst beginnen met het uiteenrafelen en verhelderen van een viertal basiselementen. Als we deze namelijk niet begrijpen, lopen we sowieso vast.
Uw opmerkingen ter verbetering worden zeer gewaardeerd, en zullen waar nodig steeds in dit artikel worden verwerkt opdat het daadwerkelijk een “ultieme gids” zal blijven.
Begripsbepaling
1. Er is onderscheid tussen een taal en een land
Allereerst moeten we twee zaken goed onderscheiden: de taal en het land. Die twee zijn immers niet hetzelfde. Als we bijvoorbeeld Franstalige pagina’s aan de site hebben toegevoegd, voor wie hebben we die eigenlijk gemaakt? Voor de inwoners van Frankrijk of voor de veel grotere groep van Franstaligen (waaronder inwoners van België, Canada, Frans-Guyana, etc.)? Met andere woorden: richten we ons met onze internationaal georiënteerde pagina’s nu eigenlijk op een land of een taal? Dat is één.
2. Google kent vele landenvarianten
Ten tweede moeten we even stil staan bij de verschillende varianten van Google’s zoekmachine. In Nederland zoeken we voornamelijk via de google.nl-variant, in Duitsland via google.de, in de VS via google.com, etc. Deze varianten van Google zijn dus niet taal-, maar land-georiënteerd. Als we onze site onder de aandacht willen brengen bij de inwoners van Duitsland, zullen we moeten zien te scoren in google.de. We moeten daarbij weten dat iedere Google-variant een voorkeur heeft voor domeinextensies uit zijn eigen land: google.nl heeft een voorkeur voor sites met een .nl extensie, google.de voor .de-extensies, etc. Dat is twee.
3. Er zijn twee groepen van domeinextensies: ccTLD’s en gTLD’s
In het vervolg van dit verhaal gebruik ik veelvuldig de begrippen ccTLD en gTLD. U moet die daarom even kennen. ccTLD staat voor “country code Top Level Domain” en duidt de groep van landspecifieke domeinextensies aan. Een landspecifieke domeinextensie is een .nl, .de, .fr, etc. Een gTLD, wat staat voor “generic Top Level Domain”, duidt daarentegen op een niet-landspecifieke domeinextensie, zoals een .eu, .com, .net, .org, .edu, etc. Bij gTLD’s is het dus niet onmiddellijk duidelijk welk land het betreft, bij ccTLD’s wel. Dat is drie.
4. In Google’s Webmaster Tools kan een “Geografische doelregio” worden gespecificeerd
Daar waar Google zelf niet precies kan achterhalen wat de regio, d.w.z. het land, is waar we gevonden wensen te worden, kunnen we Google helpen door een doelregio te specificeren in Google Webmaster Tools (WMT). Sommigen proberen Google op dit punt nog wel eens te helpen via het “content-language”-attribuut in de meta sectie van een pagina, maar die wordt niet door Google gebruikt. We zullen het dus moeten doen via WMT.
Voor ccTLD’s is het Google meteen duidelijk wat de Geografische doelregio is: de doelregio van een .fr is automatisch Frankrijk, van een .de Duitsland, etc. Daarom kan de doelregio alleen worden ingesteld bij sites met een gTLD: één per bij WMT aangemelde site. Door verschillende subdomeinen of subdirectories binnen één hoofddomein als afzonderlijke sites aan te melden, kunnen we echter ook subdomeinen respectievelijk subdirectories op een specifiek land richten. Zo kunnen we de.domein.com of fr.domein.com als losse sites aanmelden binnen WMT en daar vervolgens de geografische doelregio bij definiëren, in dit geval dus Duitsland respectievelijk Frankrijk. Hetzelfde geldt voor subdirectories (www.domein.com/de/ en www.domein.com/fr/).
Met kennis van deze vier zaken kunnen we nu precies gaan definiëren wat de beste manieren zijn om internationaal te gaan scoren. Maar eerst kijken we nog even naar de factoren die daar een rol bij spelen.
Factoren
Welke factoren zijn nu eigenlijk precies bepalend voor het internationaal scoren? Indien we met onze site in een bepaalde landenvariant van Google (bv. google.de) willen scoren, dan zijn de volgende factoren daarbij van belang:
1. Wat is de domeinextensie?
Idealiter is dit een ccTLD, maar een gTLD kan ook voordelen hebben.
2. Vanuit welke landen komen de verwijzingen?
Idealiter komen die uit het land waar we willen scoren. Verwijzingen uit andere landen kunnen wel degelijk ook een positief effect hebben.
3. In welke taal is de content geschreven?
vUiteraard is dit de taal van het land waar we willen scoren.
4. In welk land staat de server (m.a.w. wat is zijn IP-nr)?
Voor gTLD’s betreft het idealiter een IP-nr dat geassocieerd wordt met het land waar we willen scoren. Dit betreft een klein, maar soms toch interessant voordeel. Voor ccTLD’s maakt de locatie van de server niet uit.
5. Welke “Geografische doelregio” is er ingesteld in Google Webmaster Tools?
Als het een gTLD betreft moet deze zijn ingesteld om een specifiek land te “targeten”.
Er volgt nu een ranglijst van concrete oplossingen. Variabelen hierbij zijn de domeinextensie, het gebruik van subdomeinen en subdirectories en de Geografische doelregio. Hoewel het een ranglijst betreft, heeft iedere oplossing toch ook weer zijn eigen voor- en nadelen.
De allerbeste oplossing: afzonderlijke sites
Eigenschappen | |
Domeinextensie | ccTLD |
Gebruik subdomeinen | Nee |
Gebruik subdirectories | Nee |
Geografische doelregio (WMT) | Automatisch op ccTLD |
Indien we zo goed mogelijk willen scoren in Frankrijk en Duitsland, hebben we idealiter twee verschillende sites. De site waarmee we in Frankrijk willen scoren heeft dan een .fr extensie, heeft veel goede verwijzingen vanuit (relevante) Franse sites en bevat Franstalige content. De “Geografische doelregio” van een .fr is –zoals hiervoor beschreven- automatisch Frankrijk. De locatie van de server is voor ccTLD’s irrelevant. Hetzelfde verhaal geldt voor de Duitse site.
Als we dit allemaal zo hebben geregeld, hebben we dus de ideale situatie gecreëerd om goed te scoren in Frankrijk en Duitsland. Hier komt nog bij dat mensen de neiging hebben ccTLD’s meer te vertrouwen dan gTLD’s, dus ook het klikpercentage (CTR) vanuit de zoekmachine naar de site zal optimaal zijn.
In de volgende figuur, waarbij we zo goed mogelijk willen scoren in zowel Frankrijk als Duitsland, is deze oplossing nog eens overzichtelijk in beeld gebracht.
Deze oplossing is dus ideaal, maar kent ook een aantal belangrijke bezwaren:
1. Onderhoud is tijd- en kostenintensief omdat we vele sites moeten beheren die allen gericht zijn op een afzonderlijk land.
2. Deze oplossing richt zich op landen, en niet op talen. We kunnen op deze manier dus niet via dat ene .de domein ook nog even de Duitstaligen in Oostenrijk bereiken.
3. Verwijzingen naar de ene site hebben geen SEO-voordeel voor de scoringsposities van de andere.
De één na beste oplossing: het gebruik van subdomeinen onder een gTLD
Eigenschappen | |
Domeinextensie | gTLD |
Gebruik subdomeinen | Ja |
Gebruik subdirectories | Nee |
Geografische doelregio (WMT) | Ingesteld op betreffende landen |
Ook gTLD’s (zoals een .com of .eu) kunnen we heel specifiek richten op een bepaald land. Als hiervoor gezegd heeft Google een voorkeur voor ccTLD’s, dus op dat punt is de oplossing niet ideaal. Desalniettemin kunnen we er voor zorgen dat de overige factoren wél goed staan. Als we ons via een gTLD willen richten op verschillende landen, moeten we gebruik maken van subdomeinen of subdirectories. Omdat we subdomeinen veel gemakkelijker kunnen hosten in het land waar we willen scoren, is het gebruik van subdomeinen te prefereren boven het gebruik van subdirectories. Daar komt nog een ander klein voordeel bij, namelijk dat subdomeinen door Google worden beschouwd als afzonderlijke sites en we daarom in bepaalde gevallen zelfs met meerdere sites de top van de rankings kunnen bestormen.
Als we met ons .com-domein willen scoren in Frankrijk en Duitsland, dan moet de content onder fr.domein.com (uiteraard) Franstalig worden, moeten we zoveel mogelijk goede verwijzingen naar dat subdomein realiseren vanuit Franse websites, kunnen we het subdomein het beste in Frankrijk hosten en stellen we de Geografische doelregio (in Google Webmaster Tools) van het subdomein ook in op Frankrijk. Idem dito voor het Duitse subdomein, namelijk de.domein.com.
De grafische weergave van deze oplossing is lekker overzichtelijk, en wel als volgt:
Hoewel deze subdomein-oplossing suboptimaal blijft t.o.v. het gebruik van verschillende ccTLD’s, kent die toch ook een paar belangrijke voordelen:
1. Het onderhoud is eenvoudiger dan de situatie waarbij we vele, losse sites hebben.
2. Verwijzingen die gerealiseerd worden richting één subdomein, hebben ook voordeel voor de andere subdomeinen. Via het hoofddomein (domein.com) staan beide subdomeinen namelijk met elkaar in verbinding.
De twee na beste oplossing: het gebruik van subdirectories onder een gTLD
Eigenschappen | |
Domeinextensie | gTLD |
Gebruik subdomeinen | Nee |
Gebruik subdirectories | Ja |
Geografische doelregio (WMT) | Ingesteld op betreffende landen |
Ook door subdirectories onder het gTLD-hoofddomein op te nemen kunnen we verschillende onderdelen van de site specifiek gaan richten op een bepaald land. Zo kunnen we een www.domein.com/fr/ respectievelijk een www.domein.com/de/ maken, en die individueel richten op Frankrijk respectievelijk Duitsland. Net als bij subdomeinen richten we ons vanuit één hoofddomein op meerdere landen. Onder www.domein.com/fr/ plaatsen we Franstalige teksten, zorgen we dat daar verwijzingen heen komen vanuit Franse websites en stellen de Geografische doelregio van de subdirectory in op Frankrijk. Dit alles doen we vervolgens ook voor de subdirectory www.domein.com/de/.
Op het punt van de locatie van de server hebben we met deze oplossing wel een probleem: in principe is het niet mogelijk om subdirectories individueel te koppelen aan servers in verschillende landen (hoewel het met veel omwegen wel geprogrammeerd schijnt te kunnen worden).
Schematisch weergegeven ziet deze oplossing er nu als volgt uit:
De hiervoor bij subdomeinen beschreven voordelen gelden ook voor subdirectories:
1. Het onderhoud is eenvoudiger dan de situatie waarbij we vele, losse sites hebben.
2. Verwijzingen die gerealiseerd worden richting één subdirectory, hebben ook voordeel voor de andere subdirectories (via het gemeenschappelijke hoofddomein).
De drie na beste oplossing: het gebruik van subdirectories of subdomeinen onder een gTLD, zonder de instelling van een doelregio
Eigenschappen | |
Domeinextensie | gTLD |
Gebruik subdomeinen | Ja |
Gebruik subdirectories | Ja |
Geografische doelregio (WMT) | Niet ingesteld |
vIndien we geen Geografische doelregio instellen in Webmaster Tools wordt het subdomein of de subdirectory automatisch geïnterpreteerd als een taal (i.p.v. een land). Dat betekent dat de Franstalige teksten onder fr.domein.com en www.domein.com/fr/ niet meer alleen getoond worden in Frankrijk, maar mogelijk ook in België, Canada, etc. In welke landen ze uiteindelijk precies worden getoond is afhankelijk van waar de inkomende verwijzingen vandaan komen.
Ook de locatie van de server kan daarbij een rol spelen. Omdat de site nu in meerdere landen getoond gaat worden, kunnen we de server maar het beste situeren in het belangrijkste land. In geval van subdomeinen (die zich ieder richten op meerdere landen) kunnen we de server het beste plaatsen in het belangrijkste land (van deze meerdere landen), in dit voorbeeld Frankrijk zelf. Omdat subdirectories niet individueel gekoppeld kunnen worden aan verschillende servers rest ons weinig anders aan mogelijkheden dan het plaatsen van de server in het allerbelangrijkste land voor onze business.
Beide varianten, zowel via subdirectories als subdomeinen zijn hierna grafisch weergegeven:
Het is duidelijk dat deze oplossing de minste scoringspotentie heeft, maar het grote voordeel is natuurlijk wel dat we met één subdomein of subdirectory in één klap verschillende landen kunnen bedienen. Dit is daardoor veruit de goedkoopste oplossing en wordt in de praktijk ook het meest toegepast. Het is echter belangrijk te weten dat er betere (maar ook duurdere) manieren bestaan.
Foutieve oplossingen
1. Het gebruik van dynamische URL’s om onderscheid te maken tussen landen of talen
Het wordt door Google afgeraden om landen/talen-secties binnen de site te gaan onderscheiden via een parameter in de URL. Bijvoorbeeld www.domein.com/index.php?lang=de en www.domein.com/index.php?lang=fr zijn dus niet goed.
3. Het gebruik van het ip-nr’s van de bezoeker om de taal te bepalen.
Dat dit een zeer slechte manier is kunnen we eenvoudig begrijpen als we ons realiseren dat Googlebot één van de bezoekers van de site is. Op basis van het IP nr van Googlebot zal er een bepaalde taal worden getoond (waarschijnlijk Engels), en zullen alle andere op de site aanwezige talen niet door Google worden ontdekt.
Slot opmerkingen
1. Indien u met uw site gevonden wilt worden binnen één land, op de meerdere talen die daar worden gesproken (bijvoorbeeld België waar Nederlands en Frans wordt gesproken), dan kunt u subdomeinen of subdirectories opnemen onder een ccTLD. We krijgen dan nl.domein.be (of www.domein.be/nl/) en fr.domein.be (of www.domein.be/fr/). De content wordt dan Nederlands respectievelijk Frans. Omdat het een ccTLD betreft is de locatie van de server niet van belang en is de Geografische doelregio automatisch België.
2. Als we ons met de site op meerdere landen richten, waarbij de inwoners dezelfde taal spreken (Duitsland, Oostenrijk), zullen we dezelfde (Duitstalige) content onder meerdere URL’s te zien krijgen (bijvoorbeeld onder de.domein.com én at.domein.com). Dit wordt echter niet beschouwd als “dubbele content”, omdat de doelgroep van de (identieke) content verschillend is (namelijk Duitsers respectievelijk Oostenrijkers). Hierdoor kunnen we met meerdere varianten van dezelfde content toch prima scoren.
Realiseer de vertalingen van de content in principe niet met behulp van geautomatiseerde vertaaltools. Iedere taal moet namelijk zo serieus mogelijk worden genomen. Geautomatiseerde vertalingen kunnen worden aangemerkt als spam. Indien dat niet mogelijk is kan in de meta-sectie van de pagina via de rel=”canonical” worden aangegeven welke pagina de canonieke (hoofd) pagina is. Probleem is dat alleen de canonieke pagina dan in Google gevonden kan worden. Concreet betekent dit in ons voorbeeld dat als de.domein.com de canonieke pagina bevat, de at.domein.com niet meer gevonden kan worden, ook niet in Oostenrijk. In Oostenrijk wordt dan eventueel alleen de de.domein.com getoond. En dat is jammer.
Google is medio 2011 met een oplossing voor dit probleem gekomen via het rel=”alternate” hreflang link element. Bij de canonieke pagina kunt u nu aangeven welke pagina er in plaats van de canonieke pagina precies getoond moet worden op het moment dat Google de canonieke pagina vanuit de zoekresultaten zou aanroepen. Bij de canonieke pagina, bijvoorbeeld de.domein.com/betreffendepagina.html, plaatsen we in de meta-sectie dan de volgende regels:
<link rel=”alternate” hreflang=”de-DE” href=”http://de.domein.com/betreffendepagina.html” />
<link rel=”alternate” hreflang=”de-AT” href=”http://at.domein.com/betreffendepagina.html” />
Het hreflang-attribuut bestaat uit taal-land. Op basis van de taalvoorkeur en het land van de zoeker kan Google dan zowel de Duitse als de Oostenrijkse variant tonen.
4. In dit artikel is uitgebreid gesproken over de plaatsing van de server in een bepaald land, of in zelfs meerdere landen. Nu mag niet onvermeld blijven dat er ook mogelijkheden zijn om via “Proxy Caching” de server ogenschijnlijk in een bepaald land te hebben staan, terwijl dit in werkelijkheid niet het geval is. Deze oplossing lijkt niet tegen de richtlijnen van Google in te gaan: we helpen Google immers bij de bepaling op welk land de site of het subdomein zich richt. De volgende afbeelding illustreert deze oplossing en heb ik overgenomen uit dit artikel.
Samenvatting
Afzonderlijke sites |
Subdomeinen gericht op land |
Subdirectories gericht op land |
Ongerichte subdomeinen / subdirectories |
|
Eigenschappen |
||||
Domeinextensie |
ccTLD |
gTLD |
gTLD |
gTLD |
Gebruik subdomeinen |
Nee |
Ja |
Nee |
Ja/Nee |
Gebruik subdir’s |
Nee |
Nee |
Ja |
Nee/Ja |
Doelregio instelling |
Automatisch op ccTLD |
Per subdomein in te stellen in WMT |
Per subdir in te stellen in WMT |
Niet ingesteld |
Rankingfactoren |
||||
Domeinextensie optimaal |
Ja |
Nee |
Nee |
Nee |
Verwijzingen uit juiste land |
Ja |
Ja |
Ja |
Ja |
Content in juiste taal |
Ja |
Ja |
Ja |
Ja |
(Proxy)server in juiste land |
Ja (automatisch) |
Ja |
Nee (gecompliceerd) |
Nee (onmogelijk) |
Doelregio expliciet |
Ja |
Ja |
Ja |
Nee |
Overige van belang zijnde zaken |
||||
Onderhoud |
Zwaar |
Middel |
Middel |
Eenvoudig |
CTR vanuit Google |
Goed |
Matig |
Matig |
Matig |
“Meelift”-voordeel hoofddomein |
Nee |
Ja |
Ja |
Ja |
Meerdere scoringsposities mogelijk |
Nee |
Ja |
Nee |
Ja/Nee |
Wijzigingen in artikel
* 18 januari is op basis van de opmerking van MarketSharer informatie over het rel=”alternate” hreflang link element toegevoegd.
Waar tot juli 2014 bij ‘Site instellingen’ (via tandwielpictogram binnen hulpprogramma’s voor webmasters) de ‘geografische doelregio’ kon worden gespecificeerd is die optie sindsdien vervallen. Daarvoor in de plaats kunnen we (alleen nog) via de hreflang in de metasecties van de pagina’s van onze site, doelland en doeltaal concreet specificeren. Hulpprogramma’s is per juli 2014 uitgebreid met de optie ‘Internationale targeting’ onder ‘zoekverkeer’ waarmee gecontroleerd kan worden of de hreflang technisch correct is geprogrammeerd.
David-Andrew zegt
Mooi artikel. Een aantal zaken die ik al eerder gelezen heb, en nieuwe kennis, nu mooi verzameld in een Nederlands artikel, dank daarvoor!
Zelf zou ik neigen naar subdirectories omdat dat volgens mij het mooiste evenwicht geeft tussen dagelijks ermee werken/praktisch en resultaat.
Nu maak jij onderscheid tussen subdirectories wel of niet aan een doelregio koppelen in Google Webmaster Tools. Maar is het bijkomend voordeel van bezoekers (en dus business) uit andere Franse landen, niet altijd groter dan een klein beetje betere positie in alleen Frankrijk?
Daarnaast een tip, je kunt subdirectories ook met land en taal maken (ISO country codes), ik weet alleen niet of dat beter is. Maar dan heb je dus
fr-FR voor Frans uit Frankrijk
fr-BE voor Frans uit Belgie
co-FR voor Frans uit Corsica
Die kan je dan weer per doelregio instellen.
René Liebrand zegt
Bedankt,
Zeer helder verhaal. Ook altijd op deze manier aan relaties uitgelegd.
Enige lastige is dat je vanuit b.v. Nederland lastig kunt checken hoe de organische zoek resultaten getoond worden in b.v. Duitsland.
René
MarketSharer zegt
Leuke samenvatting.
Wel jammer dat je de laatste ontwikkelingen niet meegenomen hebt.
http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2011/12/new-markup-for-multilingual-content.html
Olivier zegt
Dank voor dit uitstekend overzicht!
Waarom precies is het gebruik van dynamische url’s af te raden, bvb voor een Belgische site die zich zowel op Franstaligen als op Nederlandstaligen richt?
Alain Sadon zegt
@MarketSharer
Je hebt gelijk: in mijn verhaal mis ik eigenlijk nog expliciet de situatie waarbij we op meerdere, landen targeten met dezelfde taal. Om het “de ultieme gids” te kunnen (blijven) noemen moet die optie er wel bij en zal het door jou genoemde artikel daarbij centraal kunnen staan. Dank!
Inmiddels is dit aspect in het artikel verwerkt.
Tim zegt
Mooi Artikel Alain, dank hiervoor.
Wel mis ik net een antwoord waar ik al langere tijd naar zoek. Wellicht is dit uit het artikel te halen, maar ik zou het toch iets specifieker willen horen.
Stel dat je een informatie website wilt gaan opzetten die wereldwijd goed scoort op de Engelse taal oftewel de google.com engine.
Met deze website wil je dus in elk land zichtbaar zijn op bepaalde zoektermen wanneer men in google.com zoekt. Het doel is om een zo groot mogelijk publiek te trekken die als hoofdtaal Engels spreekt en de google.com machine gebruikt. Denk aan de USA, Engeland, Nieuw Zeeland, Australie.
Nu lijkt het mij logisch dat ik hier een .com domeinnaam voor gebruik, maar wat doe je met:
1. Google webmasters?
Stel je deze wel of niet in op een land? Stel je deze bijv. wel in op de USA omdat je hier dan sowieso het grootste bereik hebt onder Engelstalig publiek? Of stel je deze juist helemaal niet? Of moet je een keuze maken voor het grootste publiek (USA) omdat je anders kracht verliest naar je grootste doelgroep (USA) als je niets invult?
2. Wat doe je in dit geval met de server?
Moet deze dan ook geplaatst zijn in het land waar je de meeste bezoekers van verlangt? Of maakt het in dit geval niet uit?
Deze twee vragen zijn voor mij nog niet helemaal duidelijk 😉
Alain Sadon zegt
@Tim
Je casus lijkt me overeen te komen met “de drie na beste oplossing”, waarbij je weliswaar niet met subdirs of subdomeinen werkt, maar je niet richt op een specifiek land.
Omdat het .com domein in verschillende landen gevonden moet kunnen worden moet je 1) de doelregio (WMT) leeglaten en 2) de server zou ik zetten in het belangrijkste land waar je je op richt.
Tim zegt
Je hebt helemaal gelijk!Zie hier een mooi artikel van Google zelf.
Tim zegt
Wat ik me nog afvraag, maakt het ook nog uit in welk land de domeinnaam geregistreerd staat? Ik heb nu bijvoorbeeld mijn website draaien op een server in de USA, maar mijn domeinnaam is geregistreerd bij een Nederlands bedrijf. Ik wil dus in de USA goed gevonden worden. Heeft dit uiteindelijk nog invloed op de zoekresultaten?
Alain Sadon zegt
@Tim Google zegt niet in de whois informatie te kijken, dus ik vermoed dat het niet uitmaakt.
Tim zegt
Mooizo, duidelijk!
Ben zegt
Beste allen, beste Alain,
stel ik zet identieke tekst op een nederlandse website en een nederlandstalige belgische website van hetzelfde bedrijf, is dat dan duplicate content?
Het doel is om goed te scoren op google.be met de Belgische website en met de Nederlandse website op google.nl.
Voorbeeld:
http://www.domein.nl en be.domein.nl bevatten dezelfde tekst: telt dat als duplicate content voor Google?
thanks!
Groeten!
Alain Sadon zegt
De .nl extensie maakt dat je je op NL richt, waardoor je in jouw voorbeeld wel degelijk te maken hebt met duplicate content.
Wil je zowel in NL als BE met dezelfde content kans maken te scoren, dan moet je óf twee ccTLD’s gebruiken (.be en .nl) óf moet je een gTLD hebben die je richt op NL en BE (bv be.domein.com en nl.domein.com) . Dit wel in WMT aangeven (gegrafische doelregio) en bij voorkeur ook servers in de 2 landen.
Ben zegt
Hi Alain,
begrijp ik goed dat als je dezelfde tekst gebruikt voor Belgie en Nederland, je twee keuzes hebt om duplicate content te vermijden?:
1. Gebruik http://www.domein.be voor Belgie en http://www.domein.nl voor Nederland met dezelfde tekst
of
2. nl.domein.com voor Nederland en be.domein.com voor Belgie met dezelfde teksten
Alain Sadon zegt
@Ben
Als twee verschillende URL’s dezelfde content hebben, maar zich richten op verschillende regio’s (dus verschillende gebruikers) is er geen sprake van duplicate content, in die zin dat we dat niet via de rel=”canonical” hoeven op te lossen.
Alternatief, en misschien nog wel fraaier, is het gebruik van de rel=”alternate” markup, waarbij we wél aangeven dat er sprake is van duplicate content, maar daarbij precies definiëren welke URL bij welk land/taal hoort. Opdat Google, afhankelijk van de bezoeker, de juiste URL kan tonen.
Meer info: http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2011/12/new-markup-for-multilingual-content.html
Ben zegt
Hi Alain, hallo beste allen,
als je op nl.domein.be en http://www.domein.nl dezelfde tekst hebt dan heb je in dat geval geen duplicate content?
Als dat zo is dan zou je dus voor http://www.domein.nl deze code in de headsectie van de website moeten zetten:
en voor http://www.domein.nl
Is het bovenstaande verkeerd en kun je beter rel-canonical gebruiken ? Is dat ook wijs als je in beide landen met dezelfde tekst op de website goed wilt scoren?
Thanks!
Alain Sadon zegt
@Ben
Ik zie geen code… Let op dat je alleen een beperkte set html-tags mag gebruiken, zoals onder de comment box aangegeven.
Ben zegt
Beste Alain,
als je dezelfde content op de website “nl.domein.be” en “www.domein.nl” wilt zetten, dan geldt dat niet als duplicate content voor Google? Je wilt in google.be, google.com (voor http://www.domein.nl website) en google.nl scoren met de verschillende websites, maar is dezelfde content onder “nl.domein.be” en “www.domein.nl” duplicate content?
Bij voorbaat dank!
Alain Sadon zegt
Nee, in principe is dit geen duplicate content, daar de doelgroep verschillend is (Nederlanders en Vlamingen). Desalniettemin blijkt het toch een goed idee wel wat variatie in de content aan te brengen. Ik ken namelijk ook een voorbeeld van een website die de .nl-site kopieerde naar een .be en met de .be niet vindbaar werd in google.be, maar na een paar kleinere wijzigingen in de content opeens wél vindbaar werd.
WEBFocus zegt
Leuk om eens een dergelijk artikel in het Nederlands te lezen, dat ben ik niet gewend…
In het artikel spreek je over verwijzingen uit het ‘buitenland’ naar je website. Het blijft natuurlijk zo dat er voornamelijk vanuit Amerika veel meer en veel eenvoudiger backlinks te verkrijgen zijn.
Tot op welke hoogte is dit vruchtbaar en wanneer wordt het gevaarlijk?
Cheers,
Vince
Alain Sadon zegt
Daar heb je helemaal gelijk in: in de VS heb je veel meer mogelijkheden om backlinks te realiseren. De reden waarom ik schreef dat het beter is dat vanuit het land te realiseren waar je wilt scoren is dat 1) Google beter kan bepalen in welke variant van Google je getoond gaat worden (indien dat onduidelijk is, dus bij gTLD zonder doelregio-instelling) en 2) dergelijke verwijzingen relevanter, dus sterker, zijn. Dit neemt niet weg dat backlinks vanuit andere landen wel degelijk een positief effect hebben op de scoringsposities. Gevaarlijk wordt het als je agressief gaat linkbuilden, maar dat geldt voor zowel verwijzingen uit andere landen als uit eigen land.
Glenn zegt
Hoi Alain,
In je artikel ga je uit van een franse en duitse taal, deze verschillen uiteraard met de nederlandse taal.
Hoe zit het als ik al een nederlandse site heb, en mij wil richten op de belgische markt ? In princiepe is er geen verschil in taal. Hierdoor is de content exact hetzelfde. Zolang de belgische site een .be domein heeft en die van Nederland uiteraard een .nl worden beide sites niet bestraft vanwegen dezelfde content ? Kan ik deze sites allebei op een moment lanceren ?
Alvast bedankt !
Alex zegt
Heb je hier al een antwoord op Glenn? Ik zit namelijk met exact dezelfde vraagstelling. Heb een .nl extensie en een .be alias onder dit domein. Volgens mij is er dan geen duplicate content omdat je twee verschillende ccTDS’s hebt. Via Google WT kun je dan doorgeven op welke regio je je richt. Ik vraag me wel af hoe het dan zit met het domein alias. Als we gaan linkbuilden op het .be domein, gaat alle linkwaarde dan niet naar het hoofddomein? En hoe is dit evt. op te lossen?
Alain Sadon zegt
Google stelt dat indien de doelgroep verschillend is, identieke content niet als dubbele content wordt beschouwd. Nederlanders en Vlamingen zijn duidelijk verschillende doelgroepen.
Webbasics (@WebbasicsBelgie) zegt
@YuriHellyn Ik zou kiezen voor landenextensies. Meerdere talen in één land? (bijv. België NL-FR)…handig artikel: http://t.co/3t5PkBrX
WebGenerator (@WebGenerator) zegt
Je meertalige cq. “meerlandige” website optimaliseren voor Google: http://t.co/8YZ7XvJm
Leonard zegt
Hoe ga je om met Analytics als je 2 talen op verschillende TLD’s heb staan. 2 aparte profielen/trackingcodes of is er een slimme manier op dat makkelijk op te lossen?
Alain Sadon zegt
Dat weet ik eigenlijk niet. Ik zou het automatisch onder 2 verschillende profielen plaatsen, maar misschien zijn er slimmere oplossingen?
Kris zegt
Hoi, ik zou graag nog eens dieper ingaan op iets.
De rel=alternate, zoals omschreven in je artikel, staat ook zo uitgelegd in het voorbeeld dat Google geeft. Ik ga er dan ook naar uit dat je elke pagina moet verwijzen naar de corresponderende pagina op het domein met de andere extensie?
Zou het bijvoorbeeld ook al voldoende kunnen zijn om enkel hreflang=nl-NL te gebruiken in plaats van de complete alternate attribuut? Dat heb ik losjes eens opgevangen maar echt zekerheid hierover heb ik niet.
Alain Sadon zegt
1. Ja, je zal op iedere pagina die een equivalent heeft in een andere taal moeten specificeren welke pagina bij welke taal/land door Google moet worden getoond in de zoekresultaten.
2. Het tweede deel van je vraag begrijp ik niet. Je zal de gehele instructie moeten opnemen in je metasectie. Of bedoel je wat anders?
Kris zegt
Hey Alain,
Dank voor je berichtje.
link hreflang kom ik altijd tegen in combinatie met rel=alternate. Ik vroeg me in het tweede deel van m’n vraag gewoon af of het ook niet mogelijk zou zijn de rel=alternate achterwege te laten?
Bijvoorbeeld: ik heb een Nederlandse en Belgische site, zo zou ik dan op de Nederlandse site volgende vermelding opnemen:
W3Schools beschrijft de hreflang als aparte attribuut, Google plaatst daar de rel=alternate tag bij in hun voorbeeld. In het kader van SEO en duplicate content veronderstel ik dat de gehele constructie moet worden gebruikt?
M.a.w. ik denk dat je de vraag toch begrepen had, maar wou het toch even verduidelijken.
Aangezien ik veel van mijn sites zowel voor BE als voor NL beschikbaar wil maken maar ik niet in alle gevallen een exacte domeinnaam voor beide extensies kan bekomen wou ik het toch eens checken. In dat opzicht verschilt mijn vraag van deze van Ben denk ik.
Luc zegt
Is het ook mogelijk om met een .nl domein te scoren in meerdere landen? Ik zie namelijk geregeld .nl websites die de content in 4 talen hebben geschreven.
Deze hebben dan vaak de volgende structuur:
domein.nl/nl/
domein.nl/en/
domein.nl/fr/
domein.nl/de/
Omdat het een .nl domein is, lijkt me dat verre van ideaal.
Wordt in deze situatie de Duitse content wel goed gevonden in google.de?
Alain Sadon zegt
In mijn benadering is dit dus niet ideaal. Google.de heeft een voorkeur voor sites met een .de extensie. Het is niet onmogelijk te scoren met een .nl site, maar het is een stuk lastiger.
Jan-Paul zegt
Erg handig artikel! Nu vroeg ik mij af of Google het volgende wel of niet als duplicate content beschouwd, misschien dat jij daar antwoord op weet?
domain.nl
domain.nl/nl/
Als beide dezelfde content hebben, is er dan sprake van duplicate content? Ik gebruik voor de vertaling de qtranslate plugin.
Ik hoor graag van je!
Alain Sadon zegt
Als de content onder de twee hetzelfde is, dan zal Google het als dubbele content aanmerken, anders niet.
walter zegt
Ik wil een website maken, die kan scoren in België (Vlaanderen) en Nederland met een Nederlandstalige tekst
+ 1 jaar later zal er op die website ook een Engelstalige versie komen via keuze knop (vlagje button), voor de rest van Europa.
Ik bezit de .be .nl en .com
Welke kan ik het best gebruiken om te scoren?
Een belangrijk zoekwoord is “houten speelgoed”, als ik dit opzoek in google.nl zie ik geen .BE en in google.be zie ik geen .NL
Het verwacht klantenaandeel 55% BE , 30 % NL en 15 % rest van europa.
Misschien dan maar mikken op de .com met een NL en ENG button qua taal?
Maar hoe maak je dat google wijs? NL en BE samen lukt wel, maar dan nog de Engelse taal bij, …
Alain Sadon zegt
De beste oplossing is de .nl te richten op Nederland, de .be op België en de .com op Engelstalige bezoekers.
Alternatief is de .com te gebruiken en daar drie folders onder te hangen: /nl/, /be/ en /en/. Je kan dan via hreflang in de pagina’s aangeven welke folder in welk land/taal getoond moet worden.
walter zegt
Is bij de .com 2 folders niet genoeg?
De .nl en de .be kunnen toch samen, als je ze bij google aangeeft als “content nederlands” en “doelregio leeg”
Alain Sadon zegt
Ja, dat zou ook kunnen. Dan moet Google wel uit zichzelf gaan begrijpen dat betreffende content in beide landen getoond mag gaan worden. Dat kan je verduidelijken door te zorgen dat vanuit beide landen linkjes naar de content gaan ontstaan.
Thijs van Halewijn zegt
Hallo Alain,
Zeer interessante discussie hier, en goed artikel.
Begrijp ik het goed? Als je een website inricht voor Nederland en daarnaast een versie voor ‘de rest van de wereld’, is dit dan de beste oplossing?:
– alles draait op .com
– voor Nederlandstalige bezoekers is er een nl versie op ……com/nl/ en voor alle overige niet nederlandstaligen is er de ….com/en/, begrijp ik dat goed?
Alain Sadon zegt
Het beste is afzonderlijke sites met gerichte domeinextensies. Maar als je alles onder een .com wilt plaatsen, dan moet je de nl-tekst inderdaad onder /nl/ plaatsen. De rest van de wereld zou ik dan rechtstreeks onder de root zetten. Onder /en/ kan ook.
Coen zegt
Wij hebben twee shops waarvan 1 in Nederland en 1 in België. Voordat wij online gingen met de Belgische hadden wij nagezocht of dit op seo gebied een probleem kon vormen en wij lazen dat dit geen probleem moest zijn met een .nl en een .be. Dit zou niet als duplicated content gezien worden.
De Nederlandse site was al een jaar in de lucht en nu de belgische een maand er bij is verdwijnen alle resultaten uit de Google.nl en worden vervangen voor de Belgische resultaten. De .be wordt dus op exact dezelfde locatie geplaatst als waar de Nederlandse stond en scoort tevens goed in België. Wij hebben beide shops wel op dezelfde server / ip staan. In webmaster tools staat alles goed en wij hebben nu de volgende tag in de headers gezet:
Nederland:
Belgie:
Zijn er nog meer dingen die wij kunnen doen, want het is uiteraard heel vervelend dat wij al onze Google nl posities kwijt zijn
Alain Sadon zegt
Vreemd dat in google.nl de Belgische site wordt getoond. Dat is niet logisch.
Welke tag heb je in de headers gezet? Want die is uit je reactie weggevallen.
Ik verwacht dat je even langer geduld moet hebben, en dat google de .nl-site weer binnen paar maanden zal opnemen.
Stephan zegt
Beste Coen,
Wij hebben hetzelfde probleem, ook onze Google nl posities zijn verdrongen door de Google be posities. Heb jij de oorzaak inmiddels weten te achterhalen en weten op te lossen? Ik ben zeer benieuwd!
Bij voorbaat dank.
Groet,
Stephan
Michael zegt
Beste Alain,
Sorry voor deze late reactie. Ik hoop dat ik alsnog een reactie krijg op dit bericht want ik zit met een probleem waar ik al heeeeeeeel lang mee worstel! 🙂
Ik had graag 1 domein gehad om goed te scoren in google.be en google.nl. Ik zou dus graag met 1 website (nederlandstalig) België en Nederland willen targetten.
Is het dan voldoende om bv. een .com domeinnaam te gebruiken en GEEN land aan te duiden in webmastertools zodat Google zowel de website weergeeft in de resultaten van Google.be als in Google.nl?
De reden waarom ik graag maar 1 domein zou willen gebruiken hiervoor is omdat ik dan bv. geen verschillende blogposts moet schrijven voor elk land (BE & NL), en wanneer ik bv. video-marketing (Youtube) wil toepassen geen aparte video’s moet maken of uploaden voor ieder land. Dit zou me dus veel tijd en geld besparen en zo krijgt dat ene domein ook alle kracht van al de backlinks die worden opgebouwd.
Hopelijk kan je me asap hier verduidelijking in brengen!
Alvast bedankt!
Alain Sadon zegt
Dat zou kunnen werken, maar je bent wel aan de goden overgeleverd… Als je bijvoorbeeld voornamelijk verwijzingen uit NL hebt zal je in google.nl gaan ranken, maar niet of nauwelijks in google.be.
Het is trouwens niet zo dat je verschillende blogposts moet schrijven voor de sites in beide landen (cq voor die ene site .com site die zich richt op meerdere landen). De teksten mogen identiek zijn omdat de doelgroep verschillend is. Je .nl site richt zich immers op NL en je .be site op BE (cq je Nederlandse tak in je .com site richt zich op NL en je Belgische tak in je .com site op BE). Verder kan je dan eventueel ook nog via de hreflang aangeven welke pagina’s in welk land getoond moet worden. Dit laatste geldt met name voor het gebruik van een .com-site. Bij twee sites (.nl en .be) is dat immers meteen duidelijk.
maaike zegt
Hi Alain, volgens mij is deze vraag nog niet gesteld.
Wat als je alleen een .nl hebt, de .com versie van het domein is van je levensdagen niet te verkrijgen. Maar er is wel een .eu.
.nl is prima voor Nederland + Nederlands, deze domeinnaam is gewoon broodnodig.
… en dan doen we ook even de rest van de wereld meenemen door een Engelse taal optie op te nemen.
Is dan toch en.domeinnaam.nl of http://www.domeinnaam.nl/en/ het handigste? of gaan subdomeinen niet op voor ccTLD’s?
Ik bedenk me net, dat het wel eens wellicht een mogelijkheid misschien zou kunnen zijn, dat er in de toekomst een fr versie bij zou kunnen komen … toch de .eu als basis nemen? en dan subdomeinen inzetten?
Mocht je in de gelegenheid zijn, te reageren, alvast dank!
Alain Sadon zegt
Het scoren met Engelstalige teksten onder een .nl (of als subdirectory of als subdomein) kan wel, maar is niet ideaal. Dit omdat google.nl voorkeur heeft voor .nl-sites, google.co.uk voor .co.uk sites, etc. Ik heb op deze site ook een paar Engelstalige teksten staan die ook buiten NL goed scoren, maar ideaal is het dus niet. Maar goed, je kan het dus wel proberen, en dan zou ik het doen via een subdirectory om de redenen zoals beschreven in dit artikel. Succes!
maaike zegt
Hi Alain, grazzzi voor je supersnelle reactie … omdat de Engelse versie aardig taalgericht is en niet zozeer landgericht is … WMT toch instellen op regio Engeland?
Alain Sadon zegt
Nee, alleen als je je op een land richt moet je WMT gebruiken. Je kan daar immers alleen een concrete ‘regio’ instellen.
maaike zegt
thx, hadden we maar de .com …
Maurice Lehr zegt
Alain, dank voor dit mooie overzicht.
Ik zit nog met de volgende vraag.
Website van een hotel met klanten over de hele wereld, veel Engelstaligen (Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten, Canada en nog diverse andere landen), redelijk veel Nederlanders en daarnaast zeer veel verschillende nationaliteiten. Server staat nu nog in Nederland.
Als ik jouw artikel zo lees, dan kom ik op de één na beste oplossing: het gebruik van subdomeinen onder een gTLD OF de twee na beste oplossing: het gebruik van subdirectories onder een gTLD. De beste oplossing is voor dit hotel niet haalbaar.
Uitgaande van bovenstaande oplossingen, is het dan mogelijk om mijnhotel.com volledig te richten op de Engelse taal? Het aanmaken van vele extra subdomeinen of subdirectories voor ieder Engelstalig land zie ik namelijk als een groot nadeel. Moet allemaal ook weer onderhouden worden. De andere landen zoals Nederland of Frankrijk wil ik dan instellen als nl.mijnhotel.com of mijnhotel.com/nl of bijvoorbeeld Frankrijk als fr.mijnhotel.com of mijnhotel.com/fr.
Dus mijn vraag is eigenlijk: door de Engelstalige landen niet nader te specificeren, is het dan mogelijk om met mijnhotel.com te richten op alle Engelstalige landen? Of ontkom ik er niet aan om voor ieder land een subdomein of subdirectory aan te maken?
Alain Sadon zegt
Als je een .com domein hebt, met engelstalige teksten, en verder helemaal niets doet of instelt, dan zal Google zelf gaan bepalen in welke landen-versies van Google ze je website gaan tonen. Dan zullen de plaats van de server, de landen waar de backlinks vandaan komen, etc. bepalend worden. Maar dat kan dus inderdaad wel.
Maarten zegt
Ook al is het artikel al wat ouder, voor mij nog erg interessant!
Wat nou als je het instelt op :niet vermeld, telt dan de plaats van je server etc nog steeds mee?
Maurice Lehr zegt
Dank je.
Even om zeker te weten: Tegelijkertijd kan ik dus wel de niet-Engelstalige landen zoals Nederland of Frankrijk instellen als nl.mijnhotel.com of mijnhotel.com/nl of bijvoorbeeld Frankrijk als fr.mijnhotel.com of mijnhotel.com/fr? Of bijt het een het ander?
Alain Sadon zegt
Ja, dat kan. En als de inhoud van de sites grotendeel vertalingen van elkaar zijn werk dan met de hreflang.
Maurice Lehr zegt
Helder, thanx!
astrid zegt
Wat doe je wanneer je je op een vreemde taal in een land richt?
Bvb. je wil in België de Poolse gemeenschap bereiken. Je hebt een website opgebouwd in Nederlands, Frans en Pools. Hoe kun je dan in België het best gevonden worden op je Poolse zoektermen?
Roel zegt
Bedankt voor het duidelijke artikel.
Aan het einde schrijf je:
“Waar tot juli 2014 bij ‘Site instellingen’ (via tandwielpictogram binnen hulpprogramma’s voor webmasters) de ‘geografische doelregio’ kon worden gespecificeerd is die optie sindsdien vervallen.”
Volgens mij kun je onder Zoekverkeer –> Internationale targeting –> Land kiezen voor het land dat je wil targeten (in geval van een gTLD).
Alain Sadon zegt
Je hebt gelijk, dank!
Anthony zegt
Hoi Alain,
Complimenten voor goede website en dit artikel. Helpt erg. Kan ik het volgende voorleggen. Ik heb dezelfde naam in vier domeinen geclaimed: .nl, .be , .lu en een .com. De bedoeling is het volgende:
– Een website opbouwen voor Nederland en vervolgens uitbreiden naar België en Luxemburg
– Elk landspecifieke domein laat de content zien obv taalpreferentie van dat land:
– Nederlands voor .nl
– Nederlands (of Frans) voor .be,
– Frans voor .lu
– Engels voor .com
– Er is altijd de mogelijkheid om de taal te wijzigen naar Nederlands, Frans of Engels
– De .com gebruik ik puur als achtervang voor publiek buiten de Benelux
Ik worstel met het volgende:
1. Taalweergave voor .be
Is er een slimmigheid die ik kan uitvoeren voor bezoekers uit Vlaanderen om content in Nederlandse taal als standaardtaal weer te geven, en voor bezoekers uit Wallonië om content in Franse taal als standaardtaal weer te geven. Voorbeeld uitvragen taal-instelling van de browser die de bezoeker gebruikt? Ken jij voorbeeldcode hiervoor die ik kan gebruiken om dit te doen? Of is dit juist niet handig ivm onjuiste werking, complexe code, nadelige gevolgen voor SEO etc.
2. Dubbele content onder meerdere domeinnamen
Ik heb gelezen dat je moet oppassen met dubbele content weergeven. Nu krijg ik daar mee te maken in mijn voorbeeld. De content van voorbeeld.nl is dezelfde als voorbeeld.com/nl/, voorbeeld.be/nl/ is dezelfde als voorbeeld.com/nl/ etc. Ik wil de landspecifieke domeinnamen als sterkste opgenomen hebben in Google, plus voorkomen dat Google een landspecifieke webpagina een een lagere waardering geeft ivm dubbele content. Hoe kan ik dit het beste oplossen?
Erg benieuwd naar je reactie. Alvast heel erg bedankt voor je tijd en moeite.
Anthony
Alain Sadon zegt
Misschien handiger om even contact op te nemen, want dit gaan zeer uitgebreide discussies worden, ben ik bang…
Huub zegt
Hoi Alain,
Het artikel heeft me zeer geholpen. Gezien we door heel Europa producten willen verkopen zijn wij voornemens om verschillende ccTLD’s te gaan gebruiken die bij 1 gTLD uitkomen.
ccTLD’s zijn de landspecifieke blog/info sites
gTLD is de webwinkel (mulitlingual)
dus http://www.sitenaam.nl (blog/info site) & http://www.sitenaam.com/nl(webshop)
en http://www.sitenaam.de & http://www.sitenaam.com/de etc etc…
Vragen:
Geeft een gTDL(shop) te samen met verschillende ccTLD’s problemen voor SEO?
Wat doe je met landen als Oostenrijk België Zweden ed.
Leonard zegt
We hebben een website voor een specifieke doelgroep over de hele wereld, geheel is dus niet gericht op een specifiek land. Als hoofdurl hebben we een .com (voor de engelse taal). Nu komen NL, DE, ES, en FR erbij. Is het hierbij nog steeds verstandig om van verschillende CCTLD domeinen gebruik te maken?
Of toch liever met directorys werken? Omdat het hoofddomein al jaren bestaat en autoriteit heeft opgebouwd. De overige CCTLD’s zijn nieuw
Alain Sadon zegt
Dat zou ook met directories kunnen. Je kan via de hreflang precies aangeven welke pagina’s gericht zijn op welk land/taal. Je kan dan de pagina’s die gericht zijn op alle overige landen/talen specificeren via de x-default.
Jeroen zegt
Mooi artikel! Dank daarvoor.
We hebben sinds 4 jaar een .com site in het Nederlands die goed geïndexeerd is voor de Nederlandse zoektermen.
Nu willen we uitbreiden in het engels en duits middels:
http://www.domein.com/en &
http://www.domein.com/de
directories.
Is het het beste om Nederlands dan ook in een map te zetten?
http://www.domein.com/nl
Of laten staan waar het staat, in de root van het domein dus?
Dank.
Alain Sadon zegt
Beide oplossingen zijn goed. Je kan via de hreflang immers precies specificeren waar welke land/taal-varianten te vinden zijn.
Danny zegt
Ik denk dat mijnhotel.com/nl een betere oplossing is als nl.mijnhotel.com
Bij subdomeinen zijn dit 2 verschillende website met elk een aparte teller voor de bezoekers.
Bij subdirectories blijft dit op 1 domein en daar blijft de teller hetzelfde en word je site sneller bekend.