Het semantische web: de basis
In 2012 zijn stevige stappen gezet om meer betekenis te kunnen geven aan de informatie op het web. Google heeft daartoe Microdata van schema.org reeds in 2011 definitief omarmd, en de toepassing ervan dit jaar verder verdiept. Voor de minder technisch onderlegden onder ons, is Google deze week met een tool, namelijk Data Highlighter, gekomen waarmee we zelfs niets meer hoeven te programmeren: we kunnen nu rechtstreeks op het scherm van de browser aangeven wat de betekenis is van de informatie. De resultaten van deze ontwikkeling beginnen we al duidelijk te zien in de zoekresultaten. We zien daar nu bijvoorbeeld afbeeldingen van auteurs, sterretjes bij pagina’s met reviews, een regel met aanvullende informatie met persoonsgegevens (bv bij LinkedIn-resultaten), prijzen van producten, etc. Dit alles is mogelijk geworden omdat we nu aan de robots die onze sites bezoeken (waarvan de zoekrobot van Google meestal de belangrijkste is) kunnen uitleggen wat de informatie precies betekent. Hierdoor kan Google de informatie beter begrijpen en de zoekresultaten –wat we noemen- verrijken. Dit is natuurlijk mooi, we kunnen onze zoekresultaten nu immers nadrukkelijker onder de aandacht brengen, maar de impact van deze ontwikkeling gaat oneindig veel verder. In 2013 zullen we daar nog veel meer effect van gaan zien, ook op de scoringsposities van onze sites in Google.
Het semantische web: de échte kracht
De grote sprong zit in het feit dat we niet alleen betekenis kunnen toekennen aan de informatie op een pagina (bijvoorbeeld: dit zijn de gegevens van een persoon, en dit zijn naam, adres, werkgever, etc.), maar vooral ook dat we betekenissen kunnen toekennen in de vorm van relaties tussen verschillende pagina’s. We kunnen nu reeds aangeven dat de auteur van deze pagina dié Google Plus profiel pagina heeft. Dus nu al kan Google de verschillende publicaties van één en dezelfde persoon, over verschillende websites heen, koppelen. In schema.org wordt echter rekening gehouden met de koppeling van de verschillende bij dezelfde persoon behorende profielpagina’s, dus niet alleen op Google Plus, maar ook op de andere belangrijke social media platforms als Twitter, Facebook en LinkedIn. Ál onze sociale activiteiten (mits die openbaar zijn, natuurlijk) kunnen dan worden gekoppeld en daarmee geanalyseerd. Binnen het veld van de zoekmachine optimalisatie gaan we hierdoor een verschuiving zien van PageRank richting zoiets als een SocialRank: waar voorheen de autoriteit van een pagina centraal stond zullen personen, gerepresenteerd door hun sociale karakteristieken (denk aan aantal en kwaliteit van volgers, connecties, vrienden, etc. en de +1’s, likes, comments bij publicaties), veel centraler komen te staan. Waar voorheen een verwijzing van een pagina met een hoge autoriteit een sterk positieve invloed had op onze scoringsposities, zullen we er nu ook voor moeten gaan zorgen dat personen met een hoge autoriteit over onze site gaan spreken (in hun artikelen, tweets, posts, etc).
Wat staat ons te doen in 2013?
In 2013 zullen we dus uitgedaagd gaan worden verder te investeren in enerzijds de kennis en technieken om zodoende überhaupt mee te kunnen varen op deze semantische ontwikkelingen en anderzijds in het versterken van onze SocialRank op het specifieke gebied waarop we de hoogste zoekmachine posities wensen in te nemen. En nóg meer dan in 2012 al het geval was, begint dit laatste bij het aanbieden van door mensen daadwerkelijk gewaardeerde en toegevoegde informatie, niet alleen op de eigen site, maar ook daarbuiten, opdat we uiteindelijk zélf de autoriteit op ons gebied worden en anderen gaan wensen dat we over hun gaan spreken…
Wat denkt u van deze ontwikkeling? Positief? Negatief? En waarom? Uw reactie hieronder wordt zeer gewaardeerd!
Over de auteur
Alain Sadon is eigenaar van SEOguru.nl en schrijver van het populaire boek “SEO voor Webprofessionals“. Daarnaast geeft hij SEO-trainingen aan webontwikkelaars en tekstschrijvers en begeleidt hij bedrijven via gerichte SEO coachings. Door hem op Google Plus te volgen kunt u eenvoudig op de hoogte worden gehouden van de meest interessante, wereldwijde SEO-publicaties.
Benjamin zegt
Meer na- dan voordelen denk ik. Is afwachten!
Kunststof Kozijnen zegt
Op zich lijkt mij dit een logische ontwikkeling in een web omgeving die telkens weer enorm aan het veranderen is. De vraag is wel of dit alles straks op SEO gebied niet steeds meer richting de echte experts gaat en bijna niet meer zelf te doen zal zijn voor site eigenaren. Was voorheen de content en de backlinks belangrijk, nu dit artikel lezende lijkt het erop dat dit alles een stuk gecompliceerder gaat worden. We zullen het maar betitelen als “een nieuwe uitdaging”……
R.E.T. Lever zegt
Beste Alain,
Mooi en leesbaar artikel, hierbij mijn dank. In mijn beleving wordt het eigenlijk gemakkelijker, schrijf goede informatie en doe je best om die te delen. Als ik met een willekeurige vakman(vrouw) praat over wat voor vakrichting dan ook dan kunnen mensen vaak veel daarover vertellen. Vaak ook informatie die je bij elkaar moet schrapen op internet. Ik kom in mijn vakgebied regelmatig een Wikipedia pagina boven alle andere site’s tegen. Regelmatig denk ik dat kan ik beter of dat kan duidelijker verwoord worden. Het enige is dat dit heel veel tijd kost, maar ik ben ervan overtuigd dat diegene die deze tijdsinvestering aangaat een investering doet die zich komende jaren zal uitbetalen.
De kern van de zaak wordt weer echte informatie geven, daarnaast komen dan zaken als AuthorRank. Maar als je voldoende content hebt geschreven is het verhaal van AuthorRank niet al te moeilijk lijkt mij.
Wat mij wel lastig lijkt is dat “mensen met autoriteit” gaan spreken over onze website. Deze mensen zijn vaak conculega’s maar goed, dat kan wellicht van branche of onderwerp verschillen.
HJ Boersema zegt
Jammer dat het nog niet in het Nederlands beschikbaar is. Tip: in de adresbalk “nl” wijzigen in “en”
Alain Sadon zegt
Je doelt op de Highlighter waar ik in het artikel over spreek, en wat je zegt klopt. Dank voor de aanvulling.
Josia zegt
Beste Alain,
Een leuk artikel. Het klinkt allemaal heel logisch, Google kan ook niet anders. Zou er nog een tijd komen dat mensen helemaal niet meer via Google zoeken maar ze automatisch via social media alles al vinden wat binnen hun interesses ligt? En zou Google zich hier (door bovengenoemde innovatie) tegen willen weren? Hoever en hoelang kan Google meebuigen vraag ik mij wel eens af…
Pim zegt
Beste Alain,
Goed artikel. Deze ontwikkeling lag in de lijn der verwachtingen en heeft mijns inziens een gunstige ontwikkeling op de kwaliteit van de zoekresultaten. Persoonlijk denk ik dat het ons(lees vakbroeders) veel werk op gaat leveren.
Getled zegt
Deze ontwikkeling is al langer merkbaar. Het is verstandig om nieuwe content op je website ook gelijk te delen via social media.