Outbounds (verwijzingen vanaf de eigen website naar andere websites) hebben een negatief effect op de eigen PageRank. Over het algemeen wordt echter gesteld daar niet al te moeilijk over te doen: leg gewoon verwijzingen wanneer je dat zinvol lijkt en maak je niet te veel zorgen over je PageRank. Daar sluit ik mij volledig bij aan. Er zijn inmiddels zo veel factoren die de ranking bepalen dat je je beter kan concentreren op goede content, en daar horen goede outbounds bij. Nu wil ik daar nog wel twee nuanceringen maken, één voor wat betreft outbounds en één voor wat betreft interne verwijzingen:
1. Outbounds (dus verwijzingen naar buiten de eigen website): Indien je veel outbounds wilt leggen, plaats die outbounds (als het even kan) op zo weinig mogelijk pagina’s;
2. Interne verwijzingen (dus verwijzingen naar binnen de eigen website): Indien je veel pagina’s hebt met weinig relevante content, plaats de verwijzingen ernaar (als het even kan) op zo weinig mogelijk pagina’s.
Tot deze conclusie ben ik gekomen n.a.v. bestudering van de formule die de PageRank berekent. Het is een nogal wiskundig verhaal, maar het komt hier op neer. Een pagina kan zijn PageRank doorgeven aan de ernaar verwijzende pagina’s. Als de verwijzingen alleen naar de eigen site liggen, voegt dit PageRank toe aan de site. Als er ook outbounds zijn, gaat dit dus ten kosten van de PageRank van de eigen site. Dit zal duidelijk zijn, maar de vraag is nu hoe we het PageRank-verlies van outbounds kunnen minimaliseren.
Nu laat de PageRank-formule het volgende zien. Als er van een pagina één verwijzing naar een andere pagina ligt (danwel outbound danwel intern), wordt de gehele PageRank (vermenigvuldigd met een factor, kleiner dan één) weggegeven aan de andere pagina. Als er twee verwijzingen liggen wordt 1/2 weggegeven, bij drie verwijzingen 1/3, etc. Je ziet dat de hoeveelheid PageRank die wegvloeit door een extra verwijzing steeds kleiner wordt. In wiskundige termen: het is niet-lineair.
Het verlies van PageRank is dus relatief laag als je in staat bent de verwijzingen naar pagina’s die er vanuit het perspectief van de website minder toe doen, te bundelen op een zo klein mogelijk aantal pagina’s. Dat geldt dus voor outbounds, zowel als de interne verwijzingen naar pagina’s met weinig relevante content. Door het niet-lineaire aspect van de formule geef je dan immers relatief weinig PageRank weg.
Natuurlijk moet je hier niet als een bezetene op gaan optimaliseren, maar bij het maken van keuzes rond de websitestructuur, kan met deze kennis in het achterhoofd toch winst in PageRank worden geboekt.
Tot slot moet hier nog aan worden toegevoegd dat er via de rel=nofollow in de anchor-tag van de verwijzingen natuurlijk van alles aan PageRank-flow kan worden geblokkeerd. Bovenstaand advies heeft daarom betrekking op de situatie dat je dat niet wilt blokkeren, waar vaak ook wat voor te zeggen is. Je wilt namelijk soms ook een stukje good-will weggeven. Het is de natuur van het hedendaagse Internet.
Erik-Jan Bulthuis zegt
“2. Interne verwijzingen (dus verwijzingen naar binnen de eigen website):
Indien je veel pagina’s hebt met weinig relevante content, plaats de verwijzingen ernaar (als het even kan) op zo weinig mogelijk pagina’s.”
Ik denk dat je “zo veel mogelijk pagina’s” bedoelt?
Daarnaast twee opmerkingen:
1) Wat is de waarde van PageRank?
2) Je suggestie om je externe links zoveel mogelijk te clusteren op enkele pagina’s klopt niet zonder meer. PageRank is uiteraard een iteratief proces en dat is hogere wiskunde die je in je verhaal niet mee neemt.
Alain Sadon zegt
Laat ik nu net hogere wiskunde te hebben gestudeerd… (TU Delft, Wiskunde & Informatica). En juist de hogere wiskunde meenemende, bracht me tot deze conclusies.
Verder:
2. Ik bedoelde precies zoals ik het schreef: “zo weinig mogelijk pagina’s”. Dus mijn advies is om zo veel mogelijk verwijzingen naar slechtere pagina’s (zowel intern als outbound) te concentreren op zo weinig mogelijk pagina’s.
Tim Sanders zegt
Maakt het nog veel uit of de outbound links een relatie hebben met het onderwerp van je eigen website?
Henri zegt
Interessant artikel. Ik mis helaas wel de andere kant: gebruikersvriendelijkheid.
Stel, je hebt een FAQ pagina. Daarin staat voor de bezoeker interessante informatie. Een FAQ is doorgaans een vergaarbak van informatie, dus niet echt heel relevant en interessant. Maar toch, die FAQ moet wel overal vandaan bereikbaar zijn. Betekent dit dat je er een nofollow opzet?
Er wordt namelijk altijd gezegd: maak de lijnen niet te lang. Dus binnen bijv. 3 klikken moet je op de plaats van bestemming zijn. Kun je hier nader op ingaan?
Alain Sadon zegt
Als je denkt dat de faq-pagina geen interessante informatie voor de zoekmachines bevat kan je in principe de rel=nofollow gebruiken, om aan die pagina geen pagerank te verliezen.
Mijn insteek echter is om de website zo op te zetten dat de structuur al maakt dat er niet veel naar voor zoekmachine oninteressante pagina’s wordt verwezen. Ik gebruik bij voorkeur geen nofollow’s. Soms is dat echter lastig.
Desalnietemin lijkt me een ‘vergaarbak van informatie’ juist heel goed om op te gaan optimaliseren. Kijk eens goed of er bepaalde keywords in voorkomen die met enige regelmaat op de pagina terugkomen. Voeg die toe aan je title en description (en als het even kan ook de h1) en je hebt misschien weer een hele mooie pagina voor de zoekmachines.
Thomas zegt
Wat ik me nu afvraag: wanneer ik bezig ben met linkbuilding merk ik vaak dat er een link terug wordt verwacht. Hier ben ik vaak niet zo happig op omdat dit mijn pagerank negatief kan beïnvloeden. Maar wat nu als ik een speciale ‘links’ pagina aanleg waar ik al die links op plaats en ik zet er een nofollow op. Zijn mijn linkpartners tevreden en google volgt ze niet dus gaat het niet ten koste van mijn pagerank?
Alain Sadon zegt
Ik denk dat je linkpartners niet blij zullen zijn met de nofollow. Maak je geen zorgen om de nofollow noch de pagerank en plaats alle linkjes naar je linkpartners gewoon op één pagina.
Goedkopegezelschapsspellen.nl zegt
Begrijp ik hier goed dat het dus niet slim is om links naar anderen te plaatsen? Verrassend voor mij 🙂
Alain Sadon zegt
@GGS Tegenwoordig gaan we er vanuit dat uitgaande links geen PageRank-verlies meer veroorzaken. Bij de originele PR-formule was dit nog wel zo. Maar juist omdat dan niemand meer naar andere sites zou verwijzen is deze ‘lek’ hoogstwaarschijnlijk gecorrigeerd.