Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
SEOmoz ziet in zijn laatste publicatie omtrent ranking-factors een licht voordeel voor domeinnamen zonder streepjes (d.w.z. mintekens of scheidingstekens). Google zelf geeft expliciet aan beter om te kunnen springen met door streepjes gescheiden zoekwoorden in de URL.
Mijn synthese zou zijn:
– Niet: seo-guru.nl/streepjes-in-url/
– En ook niet: seoguru.nl/streepjesinurl/
– En al helemaal niet: seo-guru.nl/streepjesinurl/
– Maar wel: seoguru.nl/streepjes-in-url/Dank!
Ik ben het met je eens dat het voor SEO niet goed is zoveel oninteressante linkjes op al je pagina’s op te nemen. Maar als je ze dan toch wilt opnemen (vanuit usability) dan is de footer wel weer de meest geschikte plek, omdat de footer de minste linkkracht kan doorgeven (Block Level Analysis).
Zaken als disclaimer en algemene voorwaarden zijn in die zin afwijkende pagina’s dat je ze in mijn optiek niet ergens in de structuur kan hangen. Ze geven aanvullende informatie op bv product/diensten-pagina’s. Daarvandaan moeten ze ook via 1 muisklik te bereiken zijn. Het enige wat er vanuit SEO over te zeggen is dat het slim is om zoveel mogelijk van dergelijke voor zoekmachines oninteressante pagina’s te combineren tot bv 1 pagina. Hierdoor ontstaan er minder verwijzingen op de pagina, waardoor er meer kracht overblijft voor de pagina’s die er voor zoekmachines wél toe doen.
De backlinks tool Rapid Site Checker geeft volgens mij ook een vrij accuraat beeld van de externe links van een site.
Dat lijken me gewoon linkjes van Yahoo siteexplorer. Voordeel is wel dat ankerteksten en nofollow’s worden opgehaald. Maar omdat siteexplorer eruit gaat, is dit een tijdelijke oplossing.
Ik begin de laatste tijd steeds meer gebruik te maken van MajesticSEO. Die geven ook ankerteksten, etc., maar ook kan je een “fresh links”-lijst opvragen. Dan krijg je de verwijzingen die recent geverifieerd zijn.
Het slechte is dat ze de kwaliteit van een link beoordelen via een zogenaamde “AC rank”. Dat is een soort halfbakken PageRank-berekening. Helaas werken ze niet met de werkelijke PR, maar dat is ook heel lastig omdat Google die maar beperkt laat uitlezen.
Een ander goed punt is, dat ze erg veel linkjes hebben. Over het algemeen aanzienlijk meer dan Yahoo siteexplorer en SEOmoz.
Het lijkt inderdaad zo te zijn dat de Panda update zaken als weigeringspercentage, tijd op de site en aantal pagina’s meeneemt. Maar in mijn optiek zou je die parameters dan alleen moeten beschouwen vanuit de zoekresultaten, sterker: vanuit ieder individueel zoekwoord in de zoekresultaten.
Zo beschouwd staat dit Panda-verhaal dus los van de nofollow-tag. Je kan wel veel en goed verkeer via een nofollow-link op YouTube naar je website trekken, maar die weegt in mijn optiek niet mee in de rankings. Niet omdat er een nofollow op zit, maar omdat het effect van dat verkeer op de genoemde parameters niet meeweegt in de bepaling van rankings. Dat zou ook heel vreemd en onlogisch zijn.
In google analytics kan je die parameters -per zoekwoord- inzien via Verkeersbronnen – zoekwoorden. Google stelt in dit verband overigens dat ze geen Google Analytics gegevens gebruiken. Maar via met name de Chrome browser en ook de Google toolbar kunnen ze die getallen nauwkeurig reproduceren.
Daar ben ik blij om! 🙂
Het is een lastig gebied…
Als er een hyperlink staat verlies je altijd PageRank aan de pagina waarnaar wordt verwezen. Ook als je die uitsluit via de robots.txt. Met de robots.txt geef je alleen aan dat die pagina niet geindexeerd moet worden. Je sluit dus niet de doorgifte van PR uit.
De enige manier om geen PR te “verliezen” via een link is als de link niet zichtbaar is voor Google. Maar dan komen we in een grijs gebied.
Link consolidation is het samenvoegen van pagina’s (bv. disclaimer en algemene voorwaarden) om zodoende niet twee, maar één link te hoeven leggen naar voor de zoekmachines onbelangrijke informatie.
Als je niet wilt dat dergelijke algemene pagina’s worden geïndexeerd, dan sluit je ze uit via de robots.txt. Het meegeven van een rel=”nofollow” aan de verwijzingen naar die pagina’s heeft geen SEO voordeel.
Meer info: Pagerank-sculpting via de nofollow: einde verhaal | SEO blog | SEO guru
Geen.
Goede lijst, dank je wel!
Eén van mijn vrouwelijk Twitter-volgers maakte mij er op attent dat “SEO” de 20 weken echo is:
“De 20-weken echo wordt ook wel structureel echoscopisch onderzoek (SEO) genoemd. ”
Heeft Google toch weer gelijk…
De +1 button nu echt onderweg:
Voeg de Google’s plus-een button nu toe aan uw site ! | SEO blog | SEO guru
Official Google Webmaster Central Blog: How to start a multilingual site
“The same content in different languages is not considered duplicate content”
-
AuteurBerichten