Bij deze wil ik u, lezer, graag op de hoogte brengen van een manier waarop we de backlinks, inclusief hun belangrijkste SEO-attributen, in kaart kunnen brengen, zonder gebruik te hoeven maken van dure backlink-tools zoals die van Moz, Ahrefs of Majestic (gemiddeld 100 euro/maand). De hieronder beschreven methode werkt op basis van de gratis Google Search Console en de veel goedkopere Screaming Frog SEO Spider (160 euro/jaar), die iedere SEO specialist eigenlijk sowieso in zijn/haar gereedschapskist moet hebben. Deze methode heeft bovendien het voordeel dat we precies dié backlinks in kaart brengen die Google zelf ook heeft gezien, en dus direct verantwoordelijk zijn voor de SEO-prestaties van de site. De dure backlink-tools maken immers gebruik van hun eigen spiders, waardoor de door hen gevonden backlinks afwijken van die van Google.
Ik leg u hieronder stap voor stap uit, hoe u de backlink-overzichten zelf kan realiseren.
Stap 1:
Ga naar de Search Console en open de property (website) waarover u de backlink analyse wilt uitvoeren. Klik dan in het linkermenu op de optie ‘Zoekverkeer’-‘Links naar uw site’. Klik vervolgens onder het blokje ‘De meeste links naar uw site’ op ‘Meer >>’:
Google toont nu een overzicht met alle domeinen die naar uw site verwijzen (zie volgende figuur). We willen echter niet (alleen) de domeinen weten, maar de concrete pagina’s binnen die domeinen. Klik daartoe op de button “Nieuwste links downloaden”:
Stap 2:
Er verschijnt nu een scherm waarmee u deze ‘nieuwste links’ kunt downloaden naar een .csv-bestand. Doe dat. In dat .csv-bestand worden niet de domeinen, maar de concrete backlinks opgeslagen (inclusief de datum waarop de backlink voor ’t eerst is gevonden).
Stap 3:
Open nu de Screaming Frog SEO Spider. Daar moeten we nu e.e.a. goed gaan instellen. Kies voor de optie: ‘Configuration’-‘Custom’-‘Extraction’.
Dan verschijnt er een scherm, waar we kunnen specificeren dat van de lijst pagina’s die we straks gaan aanleveren (onze backlinks), 1) de link, 2) de anchortext en 3) het rel-attribuut moet worden opgehaald. Die laatste is nodig om te bepalen of de backlink al dan niet een nofollow link is. Vul het scherm op de volgende manier in, waarbij u -daar waar ‘seoguru.nl’ staat- wel uw eigen domeinnaam moet invullen. De eventuele ‘www’ in uw domeinnaam kunt u dus weglaten.
Hier krijgt u de codes nog even in tekst, hetgeen makkelijker kopiëren is:
//a[contains(@href, ‘seoguru.nl’)]/@href
//a[contains(@href, ‘seoguru.nl’)]
//a[contains(@href, ‘seoguru.nl’)]/@rel
NB. Omdat mijn WordPress-editor de apostrof (rond de domeinnaam) vervangt door een enkele aanhalingsteken, moet u -bij het kopiëren van de codes- de enkele aanhalingstekens zelf weer even vervangen door een apostrof. In de afbeelding hiervoor ziet u hoe die eruit ziet (namelijk een compleet verticaal streepje).
Stap 4:
Nu kunnen we de Screaming Frog spider aan het werk zetten. Allereerst lezen we het in stap 2 opgeslagen .csv-bestand in via de ‘Upload List’-button. Kies in het menu dat dan verschijnt, voor de keuze ‘From a file’:
U krijgt nu een scherm te zien waar het .csv-bestand met alle door Google gevonden Backlinks kan worden geselecteerd en geüpload naar Screaming Frog. Er verschijnt vervolgens een scherm met de inhoud van het .csv-bestand.
Stap 5:
Als u op de OK-knop klikt, dan gaat de spider meteen aan de slag om allerlei gegevens van de pagina’s op te halen waar Google de backlinks heeft gevonden, inclusief de in stap 3 gespecificeerde aanvullende link-attributen. Afhankelijk van de hoeveelheid backlinks, duurt dit proces even. Uiteindelijk zien we al onze backlinks, inclusief de extra link attributen:
In andere kolommen (hierboven niet zichtbaar) zien we dat de spider ook bijvoorbeeld de Meta-Title van de verwijzende pagina heeft opgehaald, waardoor we ook de relevantie van de link kunnen beoordelen. Alle gegevens kunnen worden geëxporteerd naar een Excel of een .csv-bestand. Aldaar kunnen we aanvullende analyses uitvoeren, koppelingen leggen met andere tabellen (bijvoorbeeld met het oorspronkelijke .csv-bestand uit Google Search Console, alwaar ook de datum staat waarop Google de link voor het eerst heeft gevonden, zie volgende afbeelding), grafische presentaties maken, etc.
Nawoord
We kunnen via deze weg dus hele mooie backlink-analyses en -presentaties maken. De beschreven methode kan verder worden verfijnd. Zo wordt nu nog -in het geval van gelinkte afbeeldingen- de gehele image-html-code als anchor opgehaald. Dat moet in dat geval eigenlijk de alt-tag zijn van de afbeelding. Verder moet gezegd worden dat de dure backlink-tools één belangrijk aspect aan de overzichten toevoegen, en wel een getal dat iets zegt over de kracht van de pagina. Die getallen zijn normaal gesproken afgeleid van Google’s PageRank-getal. Bij Moz is dat de MozRank, bij Ahrefs de URL-Rating en bij Majestic de TrustFlow. Dergelijke getallen levert deze methode dus niet. Hierdoor kunnen we geen ordening realiseren in de kracht van de verschillende backlinks.
Maar misschien heeft iemand alternatieve ideeën voor het realiseren van zo’n ordening, misschien op basis van andere criteria? Aanvullende ideeën op deze methode worden zeer gewaardeerd, vermeld ze bij de reacties!
Gerben G van Dijk zegt
Je kunt via Google Analytics wel aanvullen. Door uit te zoeken welke domeinen het meest verwijzend verkeer opleveren. Hoe meer verkeer, mits ook relevant, hoe interessanter het domein is.
Gustavo Woltmann zegt
Mooie stap voor stap handleiding, ik gebruik ook nog altijd Google Analytics…
Alain Sadon zegt
Je moet ook Google Analytics blijven gebruiken. Deze handleiding betreft alleen het uitbreiden van de Google Search Console backlink informatie.
Unique Design zegt
Mooi geschreven. Is deze methode ook vriendelijk voor de Google Penguin 4.0 update? Gezien je nu ‘gestraft’ wordt wanneer back-links te vaak irrelevant zijn? Hoe beoordeel ik een pagina? Als een andere pagina over SEO gaat, en ik link die pagina naar mijn SEO diensten is het dan relevant? Of juist niet omdat het eventueel om concurrentie kan gaan of een ander aspect van SEO? Omdat Penguin 4.0 nu ook inhoudelijk naar de content kijkt.
En de vraag die mij uit eindelijk bezighoud: als ik via deze weg een aantal relevante links gegenereerd zou hebben, dan valt een groot deel nog weg als ze daadwerkelijk geplaatst moeten worden? Of valt dit anders op te lossen?
Groet,
Ryan
unique-design.nl
Alain Sadon zegt
Dank voor je reactie, Ryan. Deze ‘methode’ heeft echter niets te maken met de werving/het genereren van backlinks (waarbij Penguin meekijkt en beoordeelt hoe natuurlijk de links zijn), maar met de analyse van bestaande links. 100% Penguin friendly dus…
SCCI zegt
Voor mijzelf gebruik ik altijd backlinkwatch. Een gratis provider die een behoorlijke backlink lijst laat zien, ook van concurrenten. Misschien ook handig voor andere leden om hier eens naar te kijken.
Kitty Kilian zegt
Ha Alain,
Via AppSumo kocht ik vorige week voor slechts $40 een levenslang (nou ja) abonnement op Serpstat. Als SEO-beginner. De backlinks die Serpstat laat zien voor mijn website zijn bizar – de dingen waar ik echt voor rank staan er niet eens bij. Heeft dat te maken met dat ze niet specifiek zoeken voor .nl?
Alain Sadon zegt
Dag Kitty, ik ben niet voldoende bekend met Serpstat om je een goed antwoord te geven. Wat ik wel uit eigen ervaring kan zeggen, is dat backlink-tools zeer veel vragen van de technische capaciteit van de aanbieder van de tool. Om alle backlinks in kaart te brengen is er aanzienlijk reken- en opslagcapaciteit nodig. Bovendien zijn de berekeningen om de waarde van een backlink op de juiste manier in kaart te brengen complex. De meeste aanbieders maken zich er daarom makkelijk van af: 1) de backlink database is klein en/of 2) de backlink data is beperkt. Afgaande op jouw ervaring lijkt dit bij Serpstat ook het geval te zijn. De betere pakketten zijn vaak ook duurder (Majestic, Moz, Ahrefs).
Kitty Kilian zegt
Ha Alain, helder. Het goedkoopste jaarpakket van Serpstat kost $220, een tiende van de programma’s die jij noemt, begrijp ik.
Alain Sadon zegt
Majestic is de goedkoopste van de pakketten die ik noemde. De maandprijs is dan 40 euro.
Dominique zegt
Ik gebruik sinds dit jaar ahrefs en ik kan het niet meer missen. Ze hebben bijvoorbeeld een link intersect tool waarbij je enkele concurrenten kan invullen en kijken welke gemeenschappelijke backlinking domeinen ze hebben en jij niet. Erg handig om opportuniteiten te vinden om zelf te backlinken.
KGOM zegt
Hoe zou je een programma als Screaming Frog het beste kunnen uitleggen aan klanten, aangezien de meeste vaak dit soort dingen lastig vinden om te begrijpen. Vaker begrijpen ze namelijk wel zoiets als MOZ.
Alain Sadon zegt
Ja, dat klopt, maar je moet screaming frog ook niet uitleggen, je moet de resultaten ervan uitleggen en gebruiken.
Paul zegt
Handig, toevallig een tijdje geleden screaming frog gekocht dus komt goed uit.
Overigens heeft Ubersuggest nu ook een gratis backlink tool. Zeker de moeite waard om deze functie eens te bekijken.