Meer over het SEOguru ‘Search analytics Classification and Optimization system’ (SCO)
Het afgelopen jaar heb ik een systeem ontwikkeld waarmee bedrijven die al een redelijk tot goed draaiende website hebben, onder mijn begeleiding in kunnen zetten op een serieuze stap voorwaarts in de organische vindbaarheid ervan. Via een dataclassificatie systeem worden de organische prestaties van de site(s) binnen Google op een veel inzichtelijker niveau gepresenteerd dan voorheen mogelijk was, waardoor SEO-acties gerichter en effectiever kunnen plaatsvinden.
Dit ‘Search analytics Classification and Optimization system’ (afgekort als SCO) heb ik oorspronkelijk ontwikkeld voor de Nederlandse Publieke Omroep (NPO), maar is recent ook in gebruik genomen voor een paar andere klanten van mij, die webshops bezitten. Inmiddels is het systeem zo ver doorontwikkeld en getest dat ik een beperkt aantal nieuwe klanten kan aansluiten. Met name bij sites die gevonden worden op verschillende (groepen van) zoektermen zal het systeem orde brengen in de chaos, en zodoende helderheid verschaffen rond de te nemen SEO-acties. Denk dus aan webshops (met verschillende categorieën van producten) en aan mediabedrijven, maar ook bijvoorbeeld aan sites van gemeentes (met uiteenlopende diensten), opleidingsinstituten (met trainingen, cursussen en opleidingen) of zelfs banken/verzekeraars (met verschillende financiële producten), etc. In dit artikel zal ik het systeem toelichten.
Het ’Search analytics Classification and Optimization system (SCO)’ vormt de basis van een samenhangend pakket aan diensten met een aantal vaste componenten en optionele componenten. De vaste componenten betreffen aansluiting op het SCO gecombineerd met een rol voor SEOguru als vraagbaak voor allerhande SEO vragen. De optionele componenten bestaan uit een SEO analyse van de site, een incompany SEO training op basis van de analyse en halfjaarlijkse reflecties op de SEO-vorderingen. Meer informatie over het pakket aan diensten kunt u via een e-mail opvragen bij SEOguru.
Organische vindbaarheid in Google voor bijna alle sites van cruciaal belang
Voor de meeste websites vormen de organische zoekresultaten de belangrijkste bron van verkeer. In de VS blijken de websites van de top 250 retailers via de volgende kanalen hun bezoekers aan te trekken:
In Nederland zal dat beeld niet veel anders zijn. De meeste bedrijven zijn zich hiervan bewust en een zo goed mogelijke organische vindbaarheid van de site heeft daarom hun bijzondere aandacht. 20 jaar na de introductie van de Google-zoekmachine hebben SEO specialisten tegenwoordig een goed gevulde gereedschapskist tot hun beschikking om te werken aan de verbetering van die vindbaarheid. De Google Search Console staat normaal gesproken centraal in deze werkzaamheden. Aldaar kunnen we namelijk zien hoe hoog de site scoort met welke pagina’s en op welke zoektermen, en in hoeveel vertoningen en klikken dit heeft geresulteerd. Dit alles per land, apparaat, etc. Op basis van deze gegevens kunnen we concrete acties ondernemen en de effecten van onze inspanningen meten.
NB. Als uw site nog niet is aangemeld bij de (gratis) Google Search Console, moet u dat zeker alsnog even gaan doen.
De wijze waarop de data binnen de Google Search Console wordt gepresenteerd, heeft echter een belangrijke beperking: het is zeer gedetailleerd. We kunnen niet verder kijken dan het niveau van concrete zoektermen en concrete pagina’s. De meeste sites zijn tegenwoordig vindbaar op zóveel zoektermen, vaak ook binnen vele categorieën, dat het op een goed moment niet alleen ondoenlijk wordt om de SEO zo gedetailleerd aan te vliegen, maar dat het vooral ook niet de juiste aanpak is. We weten immers al lang dat Google, bij het begrijpen van een concrete webpagina, juist ook naar de structuur van de webpagina´s kijkt waarbinnen de pagina is ingebed. De SEO zou zich daarom veel meer moeten richten op de verbetering en verfijning van structuren van zoektermen en pagina’s.
Behoefte aan een systeem dat zoekverkeer-data groepeert
In onze SEO-gereedschapskist misten we daarom lange tijd één belangrijke tool, namelijk een tool die de prestaties van de site monitort op het niveau van categorieën.
John Mueller, Senior Webmaster Trends Analyst en belangrijkste woordvoerder van Google aangaande SEO-vragen, adviseerde onlangs exact hetzelfde. Hij adviseerde namelijk een systeem te gebruiken dat de data uit de Google Search Console groepeert:
Vertaling tekst Mueller: een ding waarvan ik weet dat veel mensen dat doen is dat ze een splitsing proberen te maken tussen branded en non-branded zoektermen. En zelfs binnen de non-branded termen kan je proberen bepaalde groepen te creëren, om dáárover de prestaties te monitoren. Het is waarschijnlijker dat je via die weg inzicht krijgt in de ontwikkeling van de rankings.
De meest gebruikelijke manier waarop de door Mueller genoemde mensen dat doen is via een spreadsheet-programma zoals Excel of Google sheets. Ik heb dat zelf in eerste instantie ook zo gedaan (zie deze publicatie). Het grote nadeel van deze aanpak is echter dat het zeer tijdrovend en foutgevoelig is, zeker als we een realtime, d.w.z. dagelijks bijgewerkte, oplossing wensen. Bovendien wordt de hoeveelheid data al snel dermate groot, dat handmatige oplossingen niet meer volstaan.
De beperkingen van de spreadsheet-aanpak begonnen in mijn praktijk in het kwadraat te spelen toen ik verschillende grote websites van de NPO onder handen kreeg. Deze klant was de definitieve aanleiding voor mij om een systeem te ontwikkelen dat inmiddels –na een jaar intensief programmeren- precies doet waar ik naar op zoek was. En meer. Doordat het systeem ook de site van de klant geautomatiseerd kan lezen, kunnen er in combinatie met de Google Search Console data gerichtere adviezen ter verbetering van de site worden gegeven. ‘Data gestuurde SEO’ noem ik dat.
Hoe werkt het systeem?
Het CSO-systeem classificeert de zoektermen uit de Search Console in categorieën, waardoor we op een veel interessanter niveau inzage krijgen in de data dan voorheen. We kunnen nu bijvoorbeeld zien hoe de NPORadio4.nl-site presteert binnen de categorie ‘componisten’, waar we voorheen (via de onbewerkte Google Search Console data) alleen op het niveau van individuele zoektermen (debussy, c. debussy, debusy, debusie, brahms, brams, j.brahms, etc.) de prestaties konden monitoren. Voorts geeft het systeem, op basis van deze data, slimme adviezen omtrent verbeteringen van pagina’s binnen de site.
Het systeem haalt dagelijks alle data van de aangesloten sites via de Google Search Console API op, slaat deze op in een database, categoriseert de zoekopdrachten, berekent de prestaties op categorieniveau en presenteert de resultaten via een online dashboard en een –hiervan afgeleide- maandelijkse e-mail. Categorisering vindt plaats op basis van een ‘classificatietabel’ waarin op een handige en effectieve manier gedefinieerd kan worden hoe zoekopdrachten vertaald moeten worden naar (nul of meer) categorieën. Deze tabel wordt in samenwerking tussen mij en de klant opgesteld, en wordt in de loop van de tijd gefinetuned. Omdat ook Brand-categorieën gedefinieerd kunnen worden (met in mijn geval woorden als seoguru, seo guru, seogoeroe, …), kunnen -in lijn met de suggesties van Mueller- eenvoudig ook de prestaties van non-branded categorieën in beeld worden gebracht.
Ter illustratie van de werking van het systeem heb ik een praktijkvoorbeeld uitgewerkt. Eén afbeelding uit dat voorbeeld wil ik hier alvast laten zien. Het betreft de maandelijkse prestaties van de site per categorie. Het zal duidelijk zijn dat dit veel meer inzicht geeft dan prestatiegrafieken per individuele zoekterm of pagina:
Stuur mij een e-mail indien u meer informatie wilt ontvangen over de aansluiting van uw site op het SCO-systeem en de ondersteunende diensten die ik hieromtrent aanbied.