Hier meer info over een SEO dashboard dat gekoppeld is aan de Google Search Console: Het ultieme SEO Search Analytics dashboard
Inleiding
Zoals u misschien weet kunnen we aan onze Google Analytics omgeving eenvoudig nieuwe dashboards toevoegen. Het idee achter zo’n dashboard is dat we via zogenaamde ‘widgets’ snel een indruk krijgen van de belangrijkste gebeurtenissen rond onze site. Ik heb maar eens een SEO dashboard opgezet, om zodoende snel de voor SEO van belang zijnde zaken in beeld te krijgen.
Als u bent ingelogd in uw Google account kunt u dit dashboard, met een klik op de volgende link, in uw eigen Google Analytics plaatsen en onmiddellijk gevuld krijgen met uw eigen gegevens: SEOguru analytics dashboard.
U krijgt nu het volgende scherm te zien:
U haalt dan in feite alleen het sjabloon van het dashboard naar u toe. Niemand krijgt door deze handeling inzage in uw gegevens.
De mogelijkheden van de Google Analytics dashboards blijken overigens nog erg beperkt is. Zo kan je bijvoorbeeld geen sorteringen instellen: ik zou in beeld willen krijgen welke landingspagina’s de laagste “tijd op pagina” hebben, om ze zodoende te kunnen verbeteren (dit i.v.m. Panda). Ook zou ik graag de gekoppelde gegevens uit Google Webmaster Tools willen toevoegen. Dit alles kan dus nog niet. Maar goed, veel kan al wel.
In de afbeelding hieronder ziet u een klein stukje screenshot van het dashboard en waar die te vinden is (zie rode omkadering in figuur) nadat u voorgaande link heeft aangeklikt.
In het hiernavolgende beschrijf ik de functies van de verschillende widgets die ik in mijn “SEOguru Analytics Dashboard” heb opgenomen en de redenen waarom ze voor SEO interessant zijn. U moet verder weten dat u in het uitgebreide rapport komt, door op de titel in de titelbalk van de betreffende widget te klikken. Tot slot heb ik -om de doelgroep zo groot mogelijk te houden- wel gebruik gemaakt van Doelen/Conversies, maar niet van de E-commerce module in Google Analytics.
Ik roep u op om te kijken of u SEO-relevante overzichten mist, en bij de reacties op dit bericht toe te lichten waarom. Indien overtuigend, zal ik het dashboard dan uitbreiden en hieronder met versienummer+datum publiceren. Ook omdat Google ongetwijfeld nieuwe mogelijkheden zal toevoegen, kan vanaf deze pagina altijd het meest optimale SEO dashboard worden gedownload.
SEOguru analytics dashboard, 9 januari versie 1.0
Organisch zoekverkeer (alle SE’s)
In één oogopslag alle verkeer vanuit de organische zoekresultaten van alle zoekmachines tezamen.
Zoekmachines als bron organisch zoekverkeer
Cirkeldiagram met visuele presentatie omtrent welke zoekmachines hebben geleid tot hoeveel procent van het organische zoekverkeer. Bij ons allen zal Google veruit de grootste leverancier blijken van het organische zoekverkeer. Het uitgebreide rapport vindt u door op de titel in de titelbalk te klikken en vervolgens –in het rapport dat dan verschijnt- bij “primaire dimensie” de link “bron” aan te klikken.
Gemiddelde laadtijd van pagina (sec.)
Voor SEO is het van belang dat pagina’s niet te langzaam laden. Google schrijft over de betekenis van dit onderdeel: “Gem. laadtijd van pagina is de gemiddelde tijd (in seconden) die het laden van een pagina kost, vanaf het begin van de paginaweergave (dat wil zeggen, de klik op een paginalink) totdat de pagina volledig in de browser is geladen.”. Via het uitgebreide rapport kunt u details van deze laadtijd bekijken, en ook zien welke browsers in welke gemiddelde laadtijd resulteren. Bij mij is Chrome de snelste en Internet Explorer veruit de langzaamste (ruim drie keer zo langzaam).
Behaalde doelen per Bron/medium
Mits we doelen hebben ingesteld, zien we hier hoeveel doelen er behaald zijn via welke bron/medium. We kunnen hier de bron/medium “google/organic” vergelijken met de andere bronnen en daarmee een indruk krijgen hoe belangrijk de organische bezoekers uit Google op dit moment voor ons zijn.
Behaalde doelen en Doelwaarde per Zoekwoord
Hier vinden we hoeveel doelen er precies bij welk zoekwoord zijn behaald, zowel vanuit organisch als adwords, alsmede de gemiddelde doelwaarde per bezoek. Ook Adwords is hier mee genomen, omdat dit onderdeel inzicht moet geven in onze meest lucratieve zoekwoorden. Deze zoekwoorden zouden uitgangspunt moeten worden voor (verdere) optimalisatie. Helaas zijn steeds meer zoekwoorden (not provided) of (not set). Dit komt voornamelijk doordat de zoeker was ingelogd in zijn/haar google account, en deze dan automatisch in de secure-variant van google.nl (namelijk https://www.seoguru.nl) terecht komt. Het gebruikte zoekwoord wordt dan niet aan Google Analytics meegegeven. De title van deze widget is niet aanklikbaar voor een uitgebreider rapport.
Bezoeken en Gem. bezoekduur per Zoekwoord
Dit is natuurlijk een belangrijke, omdat we hier rechtstreeks zien in hoeveel bezoeken welk zoekwoord heeft geresulteerd. Alleen de organische bezoeken worden geteld. Ook zien we de de bezoekduur, die niet alleen staat voor de bezoekduur van de landingspagina, maar van de gehele “sessie”. Een sessie is de tijd die staat voor het moment dat de bezoeker de site betreedt, tot het moment dat deze de site weer verlaat. Ook voor SEO gaat de bezoekduur steeds meer een rol spelen.
Bezoeken en Gem. bezoekduur per Sociaal netwerk
De rol van social media wordt steeds belangrijker bij SEO. Hier zien we het aantal bezoeken en de daarbij behorende gemiddelde bezoekduur per sociaal netwerk. Veel bezoeken betekent veel vermeldingen, dus dat is gunstig.
Top verwijzingen qua bezoeken
Voor SEO is het cruciaal dat we goede verwijzingen hebben naar onze site. Doordat we in het dasboard helaas niet de webmaster tools gegevens kunnen tonen, kunnen we alleen zien welke verwijzingen de meest bezoeken opleveren. Toch kunnen we kort door de bocht best stellen dat de verwijzingen met het meeste verkeer -met het oog op SEO- ook voor Google de beste linkjes zouden moeten zijn. In werkelijkheid spelen er meer factoren een rol, zoals bijvoorbeeld het al dan niet aanwezig zijn van de rel=”nofollow”. Dat aspect vinden we niet terug in dit overzicht.
Landingspagina’s organische bezoeken
Dit zijn het aantal pagina’s die als eerste worden bereikt vanuit de organische zoekresultaten van alle zoekmachines en zoekwoorden tezamen. Ook is de gemiddelde bezoekduur vermeld. Pagina’s met een lage gemiddelde bezoekduur zouden eens extra onder de loep kunnen worden genomen. Het uitgebreide rapport toont overigens de landingspagina’s met álle bezoeken (dus niet alleen organisch).
Arne zegt
Bedankt voor dit artikel, heb je dashboard toegevoegd, erg handig!
Gr Arne
Sjoerd zegt
Dank je Alain, dat scheelt inderdaad een hoop werk.
Zeker ook handig om met klanten eenvoudig een configuratie te delen.
Alain Sadon zegt
Zeker!
Stephan ten Kate zegt
Fijn dat je dit zo deelt, scheelt een hoop werk!
Michiel Holsheimer zegt
Dank Alain! Heb ‘m toegevoegd. Geeft goed inzicht.
Thx
Erik zegt
bedankt! een overzichtelijk dashboard
Frank zegt
Werkt prima, top…bedankt.
Irene zegt
Super bedankt! Ik heb hier ook nog ‘organic visits split by device’ aan toegevoegd. Voor ons is het zeer interessant om de ontwikkeling van desktop naar smartphones visits te volgen.