In het begin van deze zomer ben ik een experiment gestart om nader te onderzoeken welke aspecten van een video voor Google zichtbaar zijn en daarmee dus bepalend zijn voor de vraag op welke zoekwoorden video’s überhaupt gevonden kunnen worden. Het experiment is een vervolg op het onderzoek SEO op YouTube video’s ontrafeld uit 2011 dat ik samen met Pelicula heb uitgevoerd. Dit onderzoek […]
Google Penalty: wat is dat eigenlijk?
Stel dat de site van de ene op de andere dag op vele zoekwoorden een stuk lager scoort dan voor die dag. Heeft de site een penalty gekregen? Is het getroffen door een algoritmische wijziging? Wat is er aan de hand? Wat moet ik doen? Via dit artikel wil ik wat helderheid verschaffen over dit […]
SEO websites: handleiding ontwerp sitestructuur
Alles over juiste interne linkstructuur, URL’s, breadcrumbs en meer… Dit artikel is oorspronkelijk van 2010, maar in 2014 helemaal geüpdatet mede n.a.v. de vele reacties er op (zie onder het artikel) en de goede input vanuit de SEO Nederland Google+ community. In 2019 heb ik e.e.a. rond dit onderwerp uitgelegd in de video SEO en Sitearchitectuur. […]
Google Plus ook interessant voor linkbuilding
Door Google Plus te bestuderen kunnen we een goede indruk krijgen welke linkjes Google waardeert, en welke niet. Dat doen we door te kijken naar de vraag welke linkjes precies niet respectievelijk wel van een nofollow worden voorzien. Een nofollow blokkeert immers de doorgifte van linkjuice (d.w.z. PageRank, ankertekst, trust). We weten van Google zelf […]
Handleiding App Store Optimalisatie (ASO) Google Play
Binnen de zoekmachine optimalisatie (SEO) is er een compleet nieuw vakgebied aan het ontstaan, namelijk die van de App Store Optimalisatie, afgekort tot (het in Nederlands wat ongelukkige begrip) ASO. ASO is niet anders dan SEO voor Apps. Veruit de meeste Apps worden gevonden via organische zoekopdrachten. De twee belangrijkste zoekmachines voor Apps zijn de […]
Alternatief voor “Not provided” – Google Analytics
Google heeft aan Search Engine Land bevestigd dat ze de afgelopen maanden druk bezig zijn geweest álle organische zoekopdrachten te versleutelen. Dit betekent dat we in Google Analytics niet meer kunnen zien via welke zoekopdrachten men onze site is binnengekomen en -belangrijker- tot hoeveel conversies dit heeft geleid. Over de reden waarom Google opeens zo’n vaart heeft […]