Handleiding voor onderbouwde metingen en verbetering van SEO-prestaties sites In twee delen zal ik laten zien hoe we op basis van gegevens uit de Google Search Console en uit Google Analytics relatief eenvoudig een dashboard kunnen creëren waar we alle voor SEO relevante data prachtig in beeld krijgen. Op basis van dat beeld kunnen we […]
SEO-juridische vragen (en antwoorden)
Op het bordje van de SEO-specialist komen soms ook juridische zaken terecht. Dit kunnen inhoudelijke zaken betreffen die de SEO specialist zou kunnen meenemen tijdens de SEO-analyse, maar kunnen ook zaken zijn die de kwaliteit van het werk van de SEO-specialist zélf betreffen. Ik heb de belangrijkste vragen die ik mijn werkveld tegenkom op een rijtje gezet […]
SEO backlink analyse via Google Search Console en Screaming Frog
Bij deze wil ik u, lezer, graag op de hoogte brengen van een manier waarop we de backlinks, inclusief hun belangrijkste SEO-attributen, in kaart kunnen brengen, zonder gebruik te hoeven maken van dure backlink-tools zoals die van Moz, Ahrefs of Majestic (gemiddeld 100 euro/maand). De hieronder beschreven methode werkt op basis van de gratis Google Search […]
Bedrijf en consument overgeleverd aan de SEO-goden
Essay over de noodzaak tot verwetenschappelijking van SEO Er is een toenemende noodzaak het vakgebied van de Search Engine Optimization (SEO) te verwetenschappelijken. Zowel de aanbieders als de afnemers van content zijn steeds afhankelijker geworden van de keuzes die zoekmachinebedrijven maken bij de volgordebepaling van de gratis, organische zoekresultaten. Google neemt, in ieder geval […]
Nieuwe aanpak ophalen zoekvolumes via de zoekwoordplanner
De laatste paar maanden rommelt het in de voor SEO zo belangrijke Zoekwoordplanner. Via de Zoekwoordplanner, die onderdeel is van AdWords, kunnen we al jaren zien hoe vaak men welke zoektermen intypt in de zoekmachine van Google. Dat is handig voor SEO, want zodoende kunnen we mede bepalen op welke zoektermen we willen inzetten. Juni j.l. besloot Google […]
De voor SEO optimale manier van sorteren, filteren en bladeren
Bij websites waar veel items aangeboden worden, bestaat normaal gesproken de mogelijkheid de items te sorteren, te filteren en door de items te bladeren. Meoestal betreft het webshops maar het kunnen ook blogs zijn. Technisch gezien zijn er vele mogelijkheden om deze functionaliteiten te implementeren. In mijn SEO-praktijk zie ik de meest wonderlijke oplossingen langskomen. […]